رشد روابط اقتصادی با ایران یک فرصت برد- برد است

رشد روابط اقتصادی با ایران یک فرصت برد- برد است
اکنون با اجرایی شدن برجام، ایران به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته و به دلیل دارا بودن مزایایی چون منابع فراوان انرژی و معدنی، واقع بودن در شاهراه اصلی ترانزیت خاورمیانه، دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت بالا در بخش صنعت، معدن و گردشگری وهمچنین فراوانی نیروی کار جوان و تحصیلکرده، یکی از بهترین مقاصد سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

 دیدارهای هیات اقتصادی اعزامی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به کشورهای اتریش و آلمان، با حضور در ایالت کرینتیا آغاز شد. جایی که فعالان اقتصادی ایرانی با خوشامدگویی یورگن مندی، رئیس اتاق بازرگانی کلاگن‌فورت (مرکز ایالت کرینتیا) مورد استقبال قرار گرفتند. در ابتدای مراسم گزارشی از وضعیت اقتصادی ایالت کرینتیا و روابط اقتصادی دو کشور ایران و اتریش ارائه شد. در این گزارش مسوولان بخش خصوصی اتریش نسبت به گسترش همکاری‌های اقتصادی و محکم‌تر شدن روابط با ایران ابراز امیدواری کردند.

 

 در ادامه این مراسم نیز مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به سخنرانی پرداخت. او با ابراز تشکر از دعوت به عمل آمده از هیات ایرانی گفت: امیدوارم این دیدار و مذاکراتی که امروز بین اعضای تجاری دو طرف انجام می‌پذیرد، بیش از پیش راهگشای احیا و توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشد. روابط میان دو کشور اتریش و ایران از حدود ۱۶۰ سال پیش تا امروز ادامه داشته و همواره با کمترین نوسان در جریان بوده است. ما از یاد نخواهیم برد که اتریشی‌ها به شایستگی میزبانی برخی از مهمترین جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران را برعهده گرفتند.

 

 او در ادامه به روابط دوستانه اتریش با ایران اشاره کرد و گفت: اتریش از معدود کشورهای اروپایی است که در زمان اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه علیه ایران، از پذیرش آن خودداری کرد و روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد. همچنین آقای هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور محترم اتریش، نخستین مقام عالی‌رتبه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بود که پس از برجام به همراه یک هیات پرشمار و عالی‌رتبه اقتصادی جهت گشایش باب تازه‌ای در روابط تجاری خود با کشور ما، به ایران سفر کرد. پس از آن بود که هیات‌های تجاری متعددی از ایالت‌های سالزبورگ، اتریش سفلی، اشتایرمارک و کارینتیا نیز به اتاق تهران آمدند.

 

 رئیس اتاق تهران با بیان اینکه در زمینه اقتصادی همکاری خوبی بین دو کشور حاکم است که فراتر از مبادلات تجاری به یک همکاری با ابعاد وسیع‌تر در زمینه‌های مختلف انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک تبدیل شده است، افزود: در کنار روابط سیاسی و اقتصادی، ارتباطات فرهنگی نیز بین دو کشور جاری است. اتریش و ایران در کشورهای یکدیگر دارای مؤسسه و رایزنی فرهنگی هستند. در ایران انجمن دوستی پارلمانی ایران و اتریش و در اتریش انجمن دوستی اتریش و ایران تشکیل شده است. ضمن اینکه دانشجویان زیادی نیز از ایران در اتریش تحصیل می‌کنند.

 

 خوانساری در ادامه به اهمیت روابط ایران و کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: برای ایران، روابط با کشورهای اروپایی چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ صنعتی همیشه پراهمیت، محکم و گسترده بوده است. به این دلیل که اقتصاد و صنعت ایران و اروپا به نوعی تکمیل‌کننده هم هستند. از سوی دیگر حضور گسترده ایرانیان در اروپا و خدماتی که برای توسعه و شکوفایی اروپا انجام داده‌اند، عامل مهم دیگری در بسط و گسترش این روابط محسوب می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان ساکن در اروپا از اقشار تحصیل‌کرده، پزشک و استاد دانشگاه یا تاجر و صاحب سرمایه هستند. این نیرو، پشتوانه خوبی برای همکاری‌های بین دو کشور است و موجب می‌شود که طرفین بتوانند از ظرفیت‌های فرهنگی یکدیگر به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.

 

 او در ادامه افزود: از سوی دیگر توجهی که کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی و همسایگان شمالی ایران دارند، موقعیت ژئوپولتیک منحصر به فردی را برای ایران به وجود آورده است تا این کشورها از آن بهره ببرند. حضور جمهوری اسلامی ایران در این منطقه و تجارب میدانی و نزدیکی کشور ما با کشورهای منطقه از دیگر نقاط قوت جمهوری اسلامی و نیاز کشورهای اروپایی بر آگاهی و آشنایی از این ظرفیت‌هاست. بر این اساس اطمینان داریم که اتحادیه اروپا و ایران طرفدار یک روابط گسترده عمیق، دراز مدت و با احترام متقابل و بدون دخالت در امور یکدیگر هستند.

 

 او همچنین به حضور هیات‌های پرشمار اروپایی بعد از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: رفت و آمدهای متعدد هیات‌های اروپایی به ایران به هیچ وجه باعث تعجب نیست، چراکه دولت کنونی با استفاده شایسته از ابزار دیپلماتیک، توانست وضعیت روابط طرفین را از حالت گذشته خارج کند و اروپا نیز با غنیمت دانستن این فرصت جدید درصدد جبران مافات برآمده است که باید از آن استقبال شود. مسیری که اکنون با کشورهای اروپایی و به ویژه اتریش در پیش گرفته‌ایم، مسیری است که می‌تواند منافع طرفین را تامین کند. بنابراین انتظار می‌رود فضای مثبت کنونی بین‌المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران همچنان استمرار داشته باشد و در آینده شاهد گسترش روابط دیپلماتیک و سیاسی که همانا منجر به افزایش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی خواهد شد، باشیم.

 

 او در ادامه گفت: اکنون با اجرایی شدن برجام، ایران به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته و به دلیل دارا بودن مزایایی چون منابع فراوان انرژی و معدنی، واقع بودن در شاهراه اصلی ترانزیت خاورمیانه، دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت بالا در بخش صنعت، معدن و گردشگری وهمچنین فراوانی نیروی کار جوان و تحصیلکرده، یکی از بهترین مقاصد سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. حضور بیش از 200 هیات خارجی در سطوح عالی دولتی و خصوصی در دوره پسابرجام در ایران، گواه این واقعیت است. تمامی این کشورها متمایل به سرمایه‌گذاری در ایران بودند و خوش‌سابقگی کشور ما در پرداخت بدهی‌های خارجی، بر آمادگی این کشورها افزوده است. قطعاً این همکاری‌ها باید با نگاه درازمدت و بر پایه جذب سرمایه، انتقال دانش فنی و فناوری، اجرای طرح‌های مشترک و تولید محصولات صادرات‌محور صورت گیرد.

 

 رییس اتاق تهران همچنین به ضرورت حل مشکلات بانکی اشاره کرد و گفت: به اذعان آمار و ارقام، اقتصاد ایران پس از یک دوره نسبتا طولانی رکود، اکنون در جهت رشد و توسعه اقتصادی قرار دارد و ورود سرمایه خارجی به کشور از سوی هر کشور دیگری، می‌تواند به مثابه یک فعالیت برد-برد باشد، چرا که رونق اقتصادی به واسطه سرمایه‌گذاری خارجی شتاب قابل توجهی خواهد گرفت. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، نظام بانکی ایران از نظام بانکداری بین‌المللی، سال‌ها به دور مانده و به رغم حصول توافق هسته‌ای، باز هم مشکلات کوچک و بزرگی در ارتباطات بانکی که شاهراه روابط اقتصادی است، پابرجاست. رفع این مشکلات که پیش‌نیاز روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است به یک اراده قوی میان مسئولان دولتی نیاز دارد.

 

 او گفت: به اعتقاد ما اتریش با همه امکانات و توانایی‌هایی که ذکر شد و سابقه خوبی که به لحاظ ساختار صنعتی و فنی از سال‌های گذشته در ایران به جای گذاشته است، یکی از کشورهایی است که می‌تواند موقعیت و جایگاه ویژه‌ای در آینده روابط تجاری و اقتصادی ایران داشته باشد، و این جایگاه نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش‌های خصوصی دو کشور نیز به‌وضوح دیده می‌شود. با توجه به جایگاه ایالت‌ها و استان‌ها در اقتصاد اتریش، نهادینه شدن همکاری‌های بین استانی می‌تواند به یکی از مولفه‌های مهم و مکمل سایر ابعاد روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شود.

 

 مسعود خوانساری در انتها باردیگر بر گسترش روابط اقتصادی بین اتریش و ایالت کرینتیا با ایران تاکید کرد و گفت: اینجانب یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به‌عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران برای کمک و همکاری در این زمینه اعلام می‌کنم و امیدوارم این‌گونه تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور به انجام هرچه سریع‌تر و عمیق‌تر همکاری‌های فنی-ت جاری منجر شود.


۱ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۶۳۸