شهیدی نیا وضعیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را تشریح کرد

شهیدی نیا وضعیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را تشریح کرد
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در استان خوزستان به عنوان سخنران، وضعیت سرمایه گذاری در قطب صنعت پتروشیمی کشور را تشریح کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مدیرعامل این سازمان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان خوزستان ضمن تشریح اهمیت صنعت پتروشیمی، گفت: امروزه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت ارزش آفرین کشور و به عنوان تنها راهکار جلوگیری از خام فروشی نفت و تولید ارزش افزوده از این ماده ی مهم،  در برنامه ریزی های کلان کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

سیدامید شهیدی نیا، با تبیین تاریخچه ای از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آخرین وضعیت این قطب صنعت پتروشیمی کشور را به لحاظ میزان سرمایه گذاری، ظرفیت تولید و اشتغالزایی اظهارکرد: ایجاد ظرفیتی معادل 26 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در سه حوزه بالادست، میانی و پایین دست و ایجاد 30 هزار شغل مستقیم،  دستاوردی است که با 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرف 19 سال گذشته در مساحتی به وسعت 2600 هکتار حاصل شده است و این میزان، 43 درصد از سهم پتروشیمی کشور میباشد.

وی پس از آن، اطلاعاتی در خصوص فعالیت شرکت های این منطقه داد و گفت: تاکنون 161 مجوز احداث واحدهای صنعتی صادر شده است که از این میان 91 واحد به طور کامل فعال هستند، 22 طرح در حال احداث (از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی) با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار، 3000 شغل ایجاد خواهند کرد و 2 واحد تخت جمشید و فاز دوم پتروشیمی کارون نیر آماده بهره برداری می باشند.

شهیدی نیا واحدهای نیمه فعال منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را 40 واحد دانست و خاطر نشان کرد: این واحدها تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته اند که در صدد رفع مشکلات آنها هستیم؛ اما در صورتی که جدیتی را در سرمایه گذاران آن مشاهده نکنیم، امکانات و زیرساختها را از آنها بازپس گرفته و به سرمایه گذاران جدید واگذار میکنیم.

وی، صنایع تکمیلی پتروشیمی را که بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده را تولید میکنند، دغدغه ی اصلی توسعه ی کشور دانست و بیان کرد: در این حوزه، 26 طرح با سرمایه مورد نیاز 3600 میلیارد تومان و برآورد ایجاد 1300 شغل جدید، امکان سنجی اقتصادی شده و آماده ی واگذاری به فعالان بخش خصوصی و صنعتگران است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین از 117 طرح صنایع تکمیلی دیگر یاد کرد که این طرح ها در دست مطالعه هستند و بناست که در طول برنامه ششم توسعه آماده و به سرمایه گذاران واگذار شوند.

وی از برنامه ی دولت برای توسعه پتروشیمی در برنامه ششم توسعه گفت و خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری مناسبی برای ایجاد ظرفیت 7.5 میلیون تن محصول بالادستی، میانی و تکمیلی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است؛ عمده ی این طرح ها در حوزه زنجیره طرحهای متانول، پروپان، بوتان، اتیلن، بنزن و تبدیل متانول به پروپیلن هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تنها محدودیت این منطقه برای توسعه ی صنایع را محدودیت زمین برای واگذاری اعلام کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر تقریبا 15 درصد از مساحت منطقه زمین خالی داریم که عمدتا برای طرحهای پایین دست و کوچک مناسبند؛ بنابراین موضوع طرح توسعه منطقه ویژه در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار گرفته است.

وی افزود: سایر زیرساخت های موجود در منطقه اعم از آب، برق، گاز و ... کفاف صنایع جدید طرح توسعه را نیز میدهد؛ 1500 مگاوات برق، 26 میلیون مترمکعب ظرفیت دریافت گاز و 350 هزار مترمکعب توانایی انتقال آب به منطقه موجود است، بنابر این زیرساختهای ما پاسخگوی طرح توسعه ی ما خواهد بود و قرار است اراضی جدید در همجواری منطقه فعلی به نحوی طراحی شود که ضمن حفظ منابع طبیعی، امکان ایجاد اسکله های جدید صادراتی را نیز به ما دهد.

سیدامید شهیدی نیا، پیش بینی کرد که تا پایان برنامه ششم سرمایه بین 9 تا 10 میلیارد دلار دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی جذب شود و این میزان حدود 10 تا 15 هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد که تحقق این مهم نیازمند حمایت تمامی مسؤلین استانی و کشوری است.

۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۱۸
تعداد بازدید : ۵۸۳