موفقیت ایران در نشست اوپک برخاسته از قدرت دیپلماسی کشور بود

موفقیت ایران در نشست اوپک برخاسته از قدرت دیپلماسی کشور بود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت دیپلماسی و توان بیان مباحث فنی از سوی نمایندگان ایران، اوپک را وادار به پذیرش رویکرد ایران کرد.
غلامرضا کاتب روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزایش قیمت نفت به طور حتم بر روند اقتصاد کشور تاثیری مثبتی خواهد داشت و این دستاورد ارزشمند با گفت وگوهای حساب شده و فنی نمایندگان ایران در اجلاس سران اوپک محقق شد. 
وی گفت: افزایش تولید و افزایش قیمت، دو دستاورد ارزشمند برای ایران در نشست اخیر اوپک بود که در این نشست، همه اعضای اوپک نسبت به این مساله توافق کردند. 
کاتب خاطرنشان کرد: این توافق ارزشمند در کوتاه مدت، زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می کند و افزایش تولید نفت در ایران باعث بازپس‌گیری بازارهای نفتی می شود که قبل از برجام از کشورمان گرفته شد. 
وی تصریح کرد: روند گفت و گوهای سازنده بار دیگر ایران را به یک پیروزی ارزشمند رساند و این دستاورد موفقیت آمیز در بخش نفتی، در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تاثیرگذار است. 
کاتب گفت: افزایش تولید نفت می تواند در برنامه های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیرگذار باشد و تحرک اقتصادی در کشور افزایش می یابد. 
وی تصریح کرد: سیاسی نشدن تصمیم اعضای اوپک یکی دیگر از علت های اصلی پیروزی ایران در نشست اخیر اوپک بود که نتیجه تلاش های آقای زنگنه وزیر نفت کشورمان بود. 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: این رویکرد، منجر به رسیدن ایران اسلامی به اهداف و تحقق برنامه های کشور در حوزه نفت شود. 
اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد. 
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند. 
۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۶۱۷