موفقیت ایران در اجلاس اوپک زمینه افزایش درآمد عمومی کشور را مهیا کرد

موفقیت ایران در اجلاس اوپک زمینه افزایش درآمد عمومی کشور را مهیا کرد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تدبیر و موفقیت دیپلماسی نفتی ایران در اجلاس اوپک ، بستر افزایش درآمدهای عمومی کشور را فراهم کرد.
محمد حسینی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ایران با دیپلماسی اقتصادی توانست با وجود کاهش سقف روزانه تولیدات نفتی کشورهای عضو اوپک، افزایش سهم داشته باشد و امید است با تصمیم هایی که برای افزایش قیمت پایه هر بشکه نفت در نظر گرفته شده، بودجه سال آتی در شرایط مطلوبی بسته شود. 
وی، که به عنوان ناظر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همراه هیات ایرانی در اجلاس اوپک حضور یافته بود، توضیح داد: ایران یکی از وزنه های مهم در تولید نفت خاورمیانه است و با توجه به شرایط خاورمیانه و مسائلی که از تحریم ها در اقتصاد کشور رخ داده، در این دوره از اجلاس اوپک با ظرفیت های چانه زنی فعال و با نگاه اقتصادی توانست شرایط و سهم خوبی را در مناسبات دور جدید برای خود رقم بزند. 
نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در اجلاس اوپک ضمن ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه و انتخاب رئیس دوره جدید،آینده نگری تصمیمات حوزه نفتی و بازار نفت به گونه ای رقم خورد که اغلب کشورهای عضو را برای تحقق افزایش 10 دلاری به کاهش میزان سهمیه تولید رساند اما ایران از سرجمع تولید روزانه اعضای اوپک نه تنها کاهش تولید ندارد بلکه با سهم افزایش روزانه 90 هزار بشکه مواجه است که این موفقیت مهمی است. 
حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی های افزایش قیمت هر بشکه نفت تا 51 دلار، به نظر می رسد بودجه سال آتی کشور با مناسبات اجلاس اوپک را بتوان حدود 200 هزار میلیارد ریال افزایش داد که این مهم در رونق تولید و کارسازی و اشتغال به طور مستقیم اثرگذاری خواهد داشت. 
عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی کشور بیان کرد: راهبردها و ارتباطات چهره به چهره و پیشنهادات شفاف وزیر نفت در اجلاس دوره ای اوپک بسیار کارساز بود و ایران نشان داد مناسبات اقتصادی و ظرفیت های سیاسی و دیپلماسی بالایی را برای بهبود روابط خارجی دارد. 
حسینی یادآور شد: نشست های هیات ایرانی با شرکت های سرمایه گذاری نفت و گاز در جریان اجلاس اوپک از موضوعات مثبتی بود که می تواند در بهبود کیفیت تولید و برنامه های این حوزه مطرح باشد. 
وی اظهار کرد: ایران در این دوره از اجلاس اوپک با حضور فعالانه و هدفمند توانست با پیشنهادات سازنده به نتایج مطلوب و رهاورد اقتصادی مناسب برای کشور برسد و پیوست های ارتباطی قدرتمندتری را به عنوان عضو اوپک رقم بزند. 
اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند. پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد. 
استان مرکزی هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد. 
۱۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۵۶۲