میرکاظمی:انحلال شرکت صادرات گاز تصمیم درستی است/سواپ نفت، منافع عده‌ای را تهدید می‌کند

میرکاظمی:انحلال شرکت صادرات گاز تصمیم درستی است/سواپ نفت، منافع عده‌ای را تهدید می‌کند
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انحلال شرکت صادرات گاز را تصمیمی درست عنوان کرد و گفت: شرکت صادرات گاز می‌تواند روی حوزه‌های پایین‌دستی گاز کار کند و حتی به بخش خصوصی واگذار شود.
سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: قبلا هم بحث بر سر این موضوع بود که با توجه به اینکه قراردادهای فنی و تجاری توسط شرکت ملی گاز منعقد می‌شود، شرکت صادرات گاز باید واگذار شود چرا که نمی‌شد کارها به صورت موازی انجام شود و این دو شرکت هر دو قرارداد خط لوله ببندند.

 وی افزود: به نظرم خوب است که یک شرکت متولی صادرات گاز به کشور باشد و آن هم نقش حاکمیتی داشته باشد چرا که شرکت ملی گاز هم نکات فنی را در واردات و صادرات گاز رعایت می‌کند، هم شبکه کشور در اختیارش است و هم طراحی شبکه را انجام می‌دهد و می‌تواند از لحاظ فنی تصمیم‌های درستی برای واردات و صادرات اتخاذ کند. ضمن اینکه بر اساس اصل 44، شرکت ملی گاز شرکتی حاکمیتی است که سازمانش واگذار نمی‌شود.

 وزیر اسبق نفت یادآور شد: پیش از این اینطور بود که هم شرکت ملی گاز بحث صادرات را دنبال می‌کرد و هم شرکت صادرات گاز، اما اطلاعات فنی در اختیار شرکت ملی گاز بود و شرکت صادرات اشرافی بر آن نداشت، بنابراین اگر یک شرکت متولی واردات و صادرات گاز باشد قطعا موفق‌تر است.

 میرکاظمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره توقف سواپ نفت نیز اظهار داشت: من زمانی که وزیر نفت بودم به شرکت ملی نفت ابلاغ کرده بودم که 500 هزار بشکه سواپ شود معنایش هم این است که شرکتی از بخش خصوصی یا شرکت‌های خارجی نفت را از شمال کشور می‌خرد، تحویل شرکت ملی نفت می‌دهد و در جنوب عین آن محموله را تحویل می‌گیرد.

 وی افزود: متاسفانه در گذشته به اسم سواپ، خرید قطعی می‌شد و گاهی هم تولید را کاهش می‌دادند چرا که نمی‌توانستند آن را بفروشند یا اینکه خارج از سهمیه اوپک حساب می‌شد زیرا وقتی خرید قطعی صورت می‌گیرد جایی محاسبه نمی‌شود و چون شرکت ملی نفت خودش صادر‌کننده بود، در اوپک این شبهه به وجود می‌آید که تولیدات خودمان را بیش از حد صادر می‌کنیم و از آن طرف هم درآمدی نصیب ما نمی‌شد بنابراین هم قیمت باید صلاح می‌شد و هم میزانی که باید هر بشکه سواپ می‌شد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که سواپ‌کننده است باید عین محموله را در جنوب به نام خودش تحویل بگیرد نه به نام جمهوری اسلامی که جزء سهمیه کشور حساب شود و این تفاوت سواپ با آن چیزی است که گاهی در گذشته انجام می‌شد.

 میرکاظمی یادآور شد: اینکه عده‌ای با ارتباطاتی که برقرار می‌کنند نفت را به شرکت ملی نفت به اسم سواپ بفروشند، با سواپ متفاوت است و سواپ با ظرفیت ایجاد شده و ابلاغ 500 هزار بشکه‌ای باید انجام شود، نه اینکه ما از شمال به اسم سواپ نفت بخریم، در جنوب هم کسی آن را تحویل نگیرد و بعد چون نمی‌توانیم آن را بفروشیم، 150 هزار بشکه تولید خود را پایین بیاوریم و برای یک دلار، 80 و 90 دلار از دست بدهیم.

 وزیر اسبق نفت تصریح کرد: توقف سواپ به این دلیل صورت گرفته که سواپ انجام نمی‌شده و این تنها شبه‌سواپ بوده است. نباید عده‌ای نفت را به ایران بفروشند و ما به دلیل محدود بودن قدرت فروش و تعهد به اوپک مجبور باشیم تولید را به همان میزان پایین بیاوریم چرا که این به ضرر کشور و منافع ملی ماست.

 وی خاطر نشان کرد: سواپ نفت به میزان 500 هزار بشکه باید انجام شود به شرط اینکه جزء سهم تولید حساب نشود و منجر به کاهش تولید نگردد، من نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند آن روش غلط جایگزین شود، به نظر می‌رسد برخی منافع‌شان در این مسیر با مخاطره مواجه شده است.

۲۶ تیر ۱۳۹۱ ۱۶:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷