نتیجه اجلاس اوپک نشان دهنده دیپلماسی قوی وزارت نفت است

نتیجه اجلاس اوپک نشان دهنده دیپلماسی قوی وزارت نفت است
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: نتیجه اجلاس اوپک نشان دهنده دیپلماسی قوی وزارت نفت است، از این پس اولویت اصلی این وزارتخانه باید افزایش تولید و افزایش توانمندی داخلی برای حضور پررنگ تر در صحنه بین‌المللی باشد.

به گزارش شانا، منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، موفقیت به دست آمده در آخرین جلسه اوپک در هفته گذشته را موفقیت دیپلماسی انرژی کشور دانست و گفت: آن چه که در اوپک اتفاق افتاد موفقیت بزرگی بود که باید به مسئولان وزارت نفت تبریک گفت.

وی ادامه داد: ما موفق شدیم با دیپلماسی قوی و عملکرد مناسب در نهایت بحث فریز نفتی را به نتیجه برسانیم به گونه‌ای که این موضوع مشمول ایران نشد و کشورهای بزرگ نفتی مجبور شدند بپذیرند که کاهش صادرات داشته باشند، این امر نشان دهنده دیپلماسی قوی انرژی ایران و نتیجه دادن آن است.

معظمی افزود: با توجه به این موفقیت از این پس اولویت اصلی وزارت نفت باید افزایش تولید و افزایش توانمندی داخلی برای حضور پررنگ تر در صحنه بین‌المللی باشد، در اوپک کشورهایی که دارای توانمندی بیشتری هستند می‌توانند قدرت چانه زنی بالاتری هم داشته باشند و قدرت چانه زنی در اوپک یعنی توان تولید و توان صادرات، پس کشور ما هم باید به این سمت حرکت کند تا هم شاهد افزایش تولید و صادرات باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران تصریح کرد: خوشبختانه امروز این فضا فراهم شده که سهمیه ما در اوپک افزایش پیدا کند، بنابراین باید متناسب با آن ظرفیت‌سازی کنیم تا بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم، البته افزایش تولید مستلزم جذب سرمایه گذاری، مشارکت و استفاده از حداکثر توانمندی‌های داخلی است که به نظرم باید جزو سیاست‌های اصلی وزارت نفت قرار گیرد.
 اعضای اوپک در نشست ١٧١ این سازمان برای کاهش سطح تولید توافق کردند، تولید نفت ایران اما قرار است به طور میانگین در ٦ ماهه اول سال ٢٠١٧، ٩٠ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند .

 اعضای اوپک که از سال ٢٠٠٨ میلادی تاکنون نقشی انفعالی در سیاست‌های خود داشت روز چهارشنبه ( ١٠ آذرماه)، برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه به توافق رسیدند.  سنگ بنای این توافق در نشست الجزایر در مهرماه ٩٥ گذاشته شد و با رایزنی‌های گسترده میان اعضا، در نشست یکصدو هفتاد و یک وین به ثمر نشست.
با تصمیم نشست اخیر اوپک، همه کشورها موظف شدند ٤,٥ درصد از آخرین تولید خود را که بر پایه ماه اکتبر سال ٢٠١٦ است کاهش دهند جز ایران؛ پایه تولید نفت خام ایران، بر مبنای بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال ٢٠٠٥ بر مبنای گزارش منابع ثانویه، سه میلیون و ٩٧٥ هزار بشکه در روز گذاشته شد. موافقت شد ایران در ٦ ماه سال آینده، به طور میانگین ٣ میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه نفت تولید کند؛ البته باید توجه کرد که منابع ثانویه میزان تولید نفت را کمتر از میزان واقعی نشان می دهد.

  • همچنین روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای تولید خود آمادگی دارد.

۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۴۳۲