درخواست سیف از از واحدهای پتروشیمی فعال در رعایت انضباط در بازار ارز

درخواست سیف از از واحدهای پتروشیمی فعال در رعایت انضباط در بازار ارز
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تزریق ارز توسط بانک مرکزی، متناسب با برنامه اعلامی عرضه شرکت‌های پتروشیمی و سایر صادرکنندگان به صورت روزانه انجام می شود، تصریح کرد: هرگونه انحراف از برنامه یاد شده موجب نوسان و اختلال در بازار می شود، بنابراین انضباط بیشتر برای تحقق پیش بینی فروش ارز ضروری است.
به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی بانک ‌مرکزی، «ولی‌الله سیف» در نشستی با مدیران صنایع پتروشیمی با اشاره به تحولات اخیر بازار ارز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت یازدهم، از ابتدا بانک مرکزی حساسیت ویژه‌ای برای حفظ آرامش و ثبات بازارها به‌خصوص بازار ارز داشته است.
سیف با بیان اینکه آرامش در بازار ارز به شیوه دستوری امکان پذیر نیست، افزود: بانک مرکزی درصدد است این آرامش با منطق‌های اقتصادی و با تصمیم‌گیری‌های درست و اصولی در بازار نهادینه شود به طوری که با ثبات و پایدار باشد و بر اساس متغیرهای واقعی اقتصادی شکل گیرد.
وی افزود: از واحدهای فعال پتروشیمی در بازار، خواهان پایبندی به انضباط و منطق‌های اقتصادی بیش از گذشته هستیم و لازم است این واحدها با توجه به سهم عمده‌ تامین ارز کشور توسط آنها، با عملکرد درست توام با انضباط ، نیاز نقدینگی خود در پایان امسال را بدون ایجاد نوسان در بازار ارز تامین کنند. 
رییس‌کل بانک‌ مرکزی، مهمترین پیامد آرامش بازار ارز را، پیش‌بینی پذیری فضای اقتصادی و کسب و کار برای فعالان اقتصادی دانست و افزود: در این صورت سرمایه‌گذاران جرات تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را خواهند داشت و به افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور منجر می‌شود و اقدام های بانک مرکزی توانسته است به تحقق این هدف تا حدود زیادی کمک کند.
سیف درباره نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر نیز گفت: این نوسانات چندان عجیب نیست و با نگاهی به اتفاقات سال 1392 می بینیم که در آن زمان چه نوساناتی در بازار ارز رخ داد و تناسب برابری دلار با سایر ارزها در آن مقطع با شرایط کنونی قابل قیاس نیست. 
وی با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم در اقتصاد متناسب با تورم و حجم نقدینگی، تعدیل قیمت دلار با شیب ملایم انجام شود، گفت: مادامی‌که شرایط اقتصادی کشور با متغیرهای اقتصادی شرکای تجاری متفاوت باشد، نمی‌توانیم یک نرخ ثابت داشته باشیم بنابراین با پذیرفتن این واقعیت‌ها، بانک‌مرکزی توانسته است ثبات لازم را در بازار ایجاد کند.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: معتقدیم شوک عجیب و غیرمنطقی رخ نداده است و با متغیرهای اقتصادی قابل درک است؛ البته نرخ موجود نمی‌تواند نرخ تعادلی در بازار باشد و به طور قطع درروزهای آینده به دامنه قابل قبول و منطقی برمی‌گردد.
وی با اشاره به برخی قضاوت های انتقادی درباره شرکت های پتروشیمی گفت: برخلاف اینکه برخی عنوان می‌کنند عملکرد واحدهای پتروشیمی موجب بروز نوسانات در بازار ارز می شود، معتقدم عملکرد فعالان حوزه پتروشیمی در بازار به ثبات ارز، کمک شایانی کرده است. 
سیف ادامه داد: منطق اقتصادی یک مدیرعامل در یک شرکت صادراتی این است که خود آن مجموعه براساس اصول منطقی اقتصادی تصمیم بگیرد و عمل کند، تجربه‌ای که ما در چند سال گذشته در بحبوحه نوسانات ارزی از نحوه‌ عملکرد واحدهای پتروشیمی داشته‌ایم، تجربه مثبت همکاری بوده است.
وی تصریح کرد: البته بانک مرکزی در شرایط نوسانات ارزی از شرکت های صادراتی انتظار انضباط بیشتر در نوع اقدامات خود را دارد زیرا ارز حاصل از صادرات در کشور به یک عنصر تاثیرگذار در بازار تبدیل شده است.
به گفته سیف، بانک مرکزی در گذشته بخش عمده‌ ارز کشور را به بازار تزریق می‌کرد و ابتکارعمل بازار را در دست داشت در حالی که این نسبت کاهش یافته و اکنون سهم کلانی از تامین ارز کشور به صادرات غیرنفتی مربوط شده که در این بخش، پتروشیمی سهم اساسی را به خود اختصاص داده است.
رییس کل بانک مرکزی با تقدیر از صنایع پتروشیمی به دلیل ارایه برنامه فعالیت خویش به بانک مرکزی گفت: اگرچه برنامه‌های هفتگی واحدهای پتروشیمی به صورت مرتب ارایه می‌شود، اما در برخی موارد نوع فعالیت با برنامه ارسالی همخوانی ندارد و این موضوع موجب بروز بی انضباطی در بازار ارز می شود.
وی ادامه داد: هرگونه مغایرت عملکرد با برنامه ارایه شده، بی‌نظمی و اختلال در بازار ایجاد می‌کند و بانک مرکزی درصدد رفع این خلاء است.
وی تاکید کرد: اراده‌ بانک مرکزی این است که با در نظر گرفتن میزان عرضه ارز به بازار توسط صادرکنندگان، فقط کسری ارز ناشی از عدم حضور واحدهای پتروشیمی را تامین کند. 
سیف با قدردانی از همکاری واحدهای پتروشیمی در ثبات بازار ارز، مقید شدن این واحدها بیش از گذشته به انضباط باهدف حفظ دستاوردهای حاصله را خواستار شد.
وی افزود: هنر بانک مرکزی در بازار ارز این است که نوسان ها به حداقل ممکن برسد؛ البته در چهارسال اخیر شاهد بهتر شدن اوضاع و ثبات بیشتر در بازار ارز بوده‌ایم و سهم عمده کسب این دستاورد نیز مرهون همکاری صادرکنندگان و واحدهای فعال پتروشیمی است.
براساس این گزارش، در این نشست فعالان واحدهای پتروشیمی با بیان دیدگاه های خود، بررسی بیشتر مشکلات فعالان اقتصادی برای حضور موثرتر در بازارها را خواستار شدند.
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۴۹۴