برجام روند سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز را هموار کرد

برجام روند سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز را هموار کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از توافق هسته‌ای تلاش شد تا سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز صورت گیرد که هم اکنون مذاکرات در حال انجام است و معتقدیم اگر همین مسیر طی شود مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (سه‌شنبه، ١٦ آذرماه) در نشست خبری که در تالار مشروطه مجلس برگزار شد به موضوع برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که لایحه برنامه ششم توسعه در روزهای آینده برای رسیدگی، وارد صحن علنی مجلس شده تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: اکنون کمیسیون تلفیق قرار است در سه شیفت کاری این لایحه را به نتیجه برساند تا از هفته آینده بتوانیم لایحه برنامه ششم را در مجلس بررسی کنیم، این در حالی است که در این بازه زمانی، لایحه بودجه نیز در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد و سپس برای تصویب در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: باید بار سنگین پروژه‌های عمرانی را کاهش دهیم، در این صورت می‌توانیم به فعالیت‌های عمرانی برسیم که در این زمینه به نظر می‌رسد دولت باید سریع‌تر عمل کند، بخش دیگر این موضوع مربوط به وضع رکود در داخل است که باید با اولویت بنگاه‌های کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر زمینه برای سرمایه گذاری‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که در مجلس در این زمینه چند قانون برای این مهم مورد توجه قرار گرفت که یکی از آن‌ها قانون رفع موانع تولید بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای این که شرایط برای این سرمایه گذاری‌ها انجام شود، تلاش‌هایی صورت گرفت؛ از جمله آن که بعد از توافق هسته‌ای تلاش شد تا سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز انجام شود که هم اکنون مذاکرات در جریان است.

لاریجانی، به موضوع بابک زنجانی و طولانی شدن پرونده و حکم وی نیز اشاره کرد و گفت: بررسی‌های حقوقی در نظام قضایی کشور زمان‌بر است، از این رو وقتی کار به دیوان عالی کشیده می شود، زمانی برای دفاع متهم در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس مجلس ادامه داد: حال این سوال پیش می‌آید که آیا ابعاد مسئله روشن شده است؟ میزان مبلغ بدهی چه میزان است؟ و ساز و کار چگونه بوده؟ و آیا وی همکاری‌های لازم را داشته است؟ که در این رابطه باید بگویم اگر همکاری‌های لازم را انجام می‌داد که به این روز نمی‌افتاد، نظام نمی‌تواند در این امر معطل بماند.

وی تصریح کرد: در این رابطه فرصت‌های کافی به وی داده شد، اما این متهم نتوانست از پس کار برآید، البته شنیده‌ام که دوباره فرصت‌هایی داده شده است تا در صورت همکاری تخفیف‌هایی برای وی در نظر گرفته شود.

لاریجانی در ادامه به موضوع لایحه هوای پاک و تلاش مجلس برای مقابله و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: لایحه هوای پاک مراحل نهایی خود را طی می‌کند، در این مورد جلسه‌هایی با حضور همه دستگاه‌ها برگزار شد و همه ملاحظات آن‌ها نیز در اصلاح لایحه در نظر گرفته شد، بنابراین به‌زودی در صحن مجلس تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس مجلس افزود: در لایحه هوای پاک به موضوع‌های مهمی از جمله خروج صنایع آلاینده از شهرها، برقی شدن موتورسیکلت‌ها، کاهش آلودگی صوتی، در نظر گرفتن راهکارهای تشویقی و... پرداخته شده است، اما همه دستگاه‌ها باید برای مقابله با آلودگی هوا فعال شوند.

۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۴۸
تعداد بازدید : ۳۹۲