زمزمه هایی برای لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی / کاهش قدرت رقابت پتروشیمی ها در بازارهای جهانی

زمزمه هایی برای لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی / کاهش قدرت رقابت پتروشیمی ها در بازارهای جهانی

عرضه محدود محصولات موردنیاز صنعت پایین دستی پتروشیمی توسط بالادستی پتروشیمی یکی از معضلات جدی این صنعت است و حال دولت برای حل مشکلات درصدد لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی پایه است؛ اقدامی که باموافق و مخالفانی مواجه خواهد شد.

نماینده بخش خصوصی در این صنعت این اقدام را دردسربزرگ برای بالادستی پتروشیمی می داند و مدیران بالادستی نیز بر این باورند که این اقدام، قدرت رقابت ایرانی ها را در بازارهای جهانی می کاهد.

احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی پایه را دردسر بزرگی برای پتروشیمی ها می داند و به «فرصت امروز» می گوید: این اقدام لطف به صنایع پایین دستی پتروشیمی نیست بلکه مواجه ساختن پتروشیمی ها با چالش جدید است. در حال حاضر بالادستی پتروشیمی حجم قابل قبولی از صادرات را دارد و نباید با برخی سیاست گذارهای مطالعه نشده، مانع تراشی کنیم.

ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت پیش از این اعلام کرده بود که درشرایط کنونی تمامی صادر کنندگان از معافیت مالیاتی برخوردارند و برای صادرات کالاهای خام تنها عوارض پرداخت می کنند اما طبق برنامه ریزی های انجام شده این قانون در حال تغییر است به طوری که معافیت مالیاتی صادر کنندگان کالای خام لغو خواهد شد.

بدون شک این تغییر قانون، مشمول صنعت پتروشیمی نیزخواهد شد به طوری که پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی را اقدامی موثر در رفع مشکلات بنگاه های مکمل این صنعت تلقی کرد.

مهدوی با بیان اینکه بالادستی پتروشیمی خوراک مورد نیاز کشور را تامین و مازاد را صادر می کند، می افزاید: اگر دولت درصدد لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی است باید با مطالعه انجام شود و تنها محصولات پایه ای را که تامین آن با مشکل مواجه شده است مشمول این قانون و از تعمیم آن به کل صنعت پتروشیمی خودداری کند زیرا این امر چرخه پتروشیمی را مختل می سازد.

مهدوی بر این باور است که براساس قانون برنامه باید از صادرات مواد خام جلوگیری شود، اما زمانی می توان این برنامه را عملیاتی کرد که زیرساخت های لازم برای تبدیل مواد خام به موادصنعتی درکشور وجود داشته باشد از این رو نباید بدون پشتوانه مطالعاتی موانعی برای صادرات محصولات پایه پتروشیمی ایجاد کرد.

اما در این زمینه کیانوش کاظمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز نگاه دیگری دارد. وی ابتدا در مقام مدیرعامل این شرکت به «فرصت امروز» می گوید: لغو معافیت مالیاتی صادرات محصــولات پتــروشیمی پایه برای ما مشکل ساز نیست، به عنوان یک شرکت تولیدکننده نیاز داخل را تامین می کنیم و محصول باقی مانده را صادر می کنیم.

کارمان به خوبی در حال انجام است اما دولت نباید با سیاست گذاری بدون مطالعات دقیق در صادرات موانع تراشی کند به طوری که ناخواسته قدرت رقابت شرکت های پتروشیمی در بازارهای جهانی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع نیاز داخل برای محصولات پایه پتروشیمی با مشکل تامین می شود، می افزاید:  حمایت از صادرات در کنار حمایت از تولیدکننده در بخش های مختلف باید در کنار هم انجام شود. معتقدم باید بازار آزاد در صنعت پتروشیمی ایجاد شود. ورود به این مسئله تنها موازنه بازار را به هم می ریزد.

پیش از این نیز نظراتی درباره الزام دولت به حمایت از پایین دستی پتروشیمی در قالب لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی مطرح شده است به طوری که بالادستی پتروشیمی،  پایین دستی پتروشیمی را به دلیل نداشتن برنامه درست فراخور نیاز سالانه با اما و اگر مواجه ساخته است و این بخش به درستی نمی داند چه میزان برای بخش داخلی تولید کند و چه میزان برنامه ریزی برای صادرات داشته باشد.

محمد ملامحمد، عضو اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنعت پلاستیک به عنوان نماینده پایین دستی پتروشیمی به «فرصت امروز» می گوید:  باید دولت هرچه سریع تر معافیت مالیاتی صادرات محصولات پایه پتروشیمی را لغو کند زیرا این مسئله برای پایین دستی پتروشیمی دردسرساز شده است.

وی می افزاید: در حالی که بخش داخلی نیاز به محصول دارد، پتروشیمی ها بی توجه به این نیاز، نباید محصولات خود را صادر کنند زیرا صادرات مالیات ندارد اما فروش آن به داخلی ها مشمول مالیات می شود. امیدواریم دولت بتواند این مشکل را حل و فصل کند.

دراین میان خداد غریب پور، مدیرعامل پتروشیمی شازند اراک به «فرصت امروز» می گوید:  اینکه گفته می شود ما نیاز داخل را تامین نمی کنیم و صادرات داریم،  تفکر درستی نیست آنچه صادر می شود مازاد محصولات تولیدی است اما اینکه بخش پایین دستی پتروشیمی خواستار لغو مالیات شود زیرا باور است با این روش مشکل حل می شود، سیاست درستی نیست این اقدام تنها قدرت رقابت ما را بازارهای جهانی کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی برای کشور ارزآفرینی دارد و ایجاد قدرت می کند،  می گوید: این اقدام تنها دردسر ما را بیشتر می کند،  بهتر است برای حل معضل کمبود خوراک برنامه ریزی دقیقی تهیه و به بالادستی پتروشیمی ارائه شود تا ما بدانیم که نیاز داخل چه میزان است و چه باید کنیم.

۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۹۲۲