ایران در معادلات منطقه‌ای و دیپلماسی انرژی ظرفیت بالایی دارد

ایران در معادلات منطقه‌ای و دیپلماسی انرژی ظرفیت بالایی دارد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقش ایران در نشست اوپک و غیر اوپک، گفت: ایران در معادلات منطقه‌ای و دیپلماسی انرژی توان و ظرفیت بالایی دارد، ما اگر بخواهیم با دیپلماسی خود در این عرصه وارد شویم بی تردید در میان اعضا اثرگذار خواهیم بود.

اسد اله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به نشست کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اشاره کرد و گفت: برگزاری این نشست پس از ١٥ سال نشان دهنده ضرورت ایجاد همگرایی میان کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان برای کمک به بهبود بازار و قیمت‎های جهانی نفت خام است که البته پیام مثبتی برای مصرف کنندگان خواهد داشت.

وی افزود: کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک بدون تردید در عرضه و تقاضای این کالای راهبردی تاثیرگذار بوده و می‌تواند سبب افزایش قیمت‎های جهانی نفت خام شود.

قره خانی تصریح کرد: ایران در معادلات منطقه‌ای و دیپلماسی انرژی توان و ظرفیت بالایی دارد، ما اگر بخواهیم می توانیم با دیپلماسی وارد این عرصه ورود شویم و بدون تردید در میان اعضا اثرگذار خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نتایج مثبت نشست روز شنبه (٢٠ آذرماه) کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، گفت: همسو شدن اهداف تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سبب بالا رفتن قیمت‎های جهانی نفت خام و به دنبال آن افزایش درآمدهای نفتی ایران می‎شود.

١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (شنبه، ٢٠ آذرماه) در حالی برای دومین بار در کمتر از ١٠ روز گذشته گردهم آمدند که در نشست یکصد و هفتاد و یکم این سازمان در وین بر سر کاهش تولید روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه‌ای به اجماع رسیدند.

نشست دیروز که سبب کاهش روزانه ٥٦٠ تا ٦٠٠ هزار بشکه‌ای نفت کشورهای غیرعضو اوپک شد می‌تواند تعادل را به بازار نفت برگرداند و قیمت نفت را بهبود بخشد.

نشست یکصد و هفتاد و یکم وزیران نفت و انرژی اوپک و نشست مشترک دیروز اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها که یک میلیون و ٧٦٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت از مازاد عرضه موجود در بازار می‌کاهد، به‎عنوان توافق‌هایی تاریخی به شمار می‌آیند.

۲۱ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۸۱۲