نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق: شرکت های ایرانی از دبی به سلیمانیه کوچ کنند

نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق: شرکت های ایرانی از دبی به سلیمانیه کوچ کنند
نخست وزیر سابق اقلیم کردستان که برای دیدار با مقامات ایران روز گذشته وارد تهران شد، صبح امروز در رأس یک هیأت تجاری به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران آمد تا نشان دهد همکاری های اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان برای او از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. برهم صالح در حال حاضر معاون جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان است.
او که برخی از فعالان اقتصادی اقلیم کردستان را نیز به همراه خود آورده بود، ظهر امروز به دیدار رییس مجلس شورای اسلامی می رود و قرار است با وزیر امور خارجه ایران نیز ملاقات داشته باشد.
در این نشست، دبیر و برخی از اعضای ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق و نیز برخی از اعضای هیأت رییسه اتاق مشترک ایران و عراق حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رایزنی اقتصادی برهم صالح و یحیی آل اسحاق در حالی صبح امروز در محل اتاق تهران انجام شد که رییس اتاق تهران چندی پیش برای رایزنی با مقامات عراقی و اقلیم کردستان راهی این کشور شده بود. آل اسحاق، ریاست اتاق مشترک ایران و عراق را نیز برعهده دارد و از این رو، این اتاق مشترک از وزن و اعتبار بالایی در میان اتاق های مشترک برخوردار است.
رییس اتاق تهران در نشست صبح امروز خود با برهم صالح، به سفر اخیرش در رأس یک هیأت بلندپایه اقتصادی به عراق اشاره کرد که طی آن با مسوولان اقلیم کردستان توافقنامه هایی در راستای همکاری های تجاری و سرمایه گذاری های مشترک به امضا رسید.
او در ابتدای سخنان خود، به این نکته اشاره کرد که فضای عمومی کشور در بخش های دولتی و خصوصی، نسبت به افزایش حجم و کیفیت روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق، خوش بین و مساعد است.
به گفته رییس اتاق تهران، در سفر چندی پیش هیأت اقتصادی اتاق تهران به عراق، نشست هایی نیز با اتحادیه میهنی کردستان عراق برگزار شد و طی آن دو طرف توافقنامه 10 بندی را برای توسعه همکاری های اقتصادی به امضا رساندند.
آنطور که آل اسحاق تشریح کرد، بر اساس این موافقتنامه، دو طرف بر تدوین نقشه راه اقتصادی در 5 سال آتی توافق کردند.
این توافقنامه همچنین، بر تأسیس شرکت های مشترک میان ایران و اقلیم کردستان عراق تأکید دارد و بر این اساس، دو طرف قرار است روی ایجاد شرکت های مشترک در حوزه حمل و نقل و نیز تأسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک و توسعه اینگونه شرکت ها در حوزه بانک و بیمه گام های اجرایی و عملیاتی را بردارند.
به گفته رییس اتاق مشترک ایران و عراق، در این توافقنامه مقرر شده است که تأسیس شرکت هواپیمایی مشترک و نیز راه اندازی شرکت مشترک تجاری در دستورکار دو طرف قرار بگیرد.
آل اسحاق همچنین تصریح کرد که روی راه اندازی خط مشترک پروازی ایران- اربیل توافق شده است و با آغاز به کار این خط پروازی ، خط مشترک پروازی میان ایران و اقلیم کردستان راه اندازی می شود.

اساسنامه های تنظیم شده است
رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود، به اقدامات عملی اتاق تهران پس از مذاکرات چندی پیش هیأت تجاری این اتاق در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: پس از بازگشت از سفر تجاری هیأت اقتصادی اتاق تهران از اقلیم کردستان عراق، جلسات متعددی را با بانک های دولتی و خصوصی ایران برقرار شد و طی آن 11 بانک ایرانی برای تأسیس بانک مشترک در اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کردند. او همچنین به توافق شرکت های بیمه ای معتبر ایران برای تأسیس شرکت مشترک با طرف های عراقی در اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: اساسنامه این شرکت مشترک از سوی شرکت های بیمه ای ایران نیز تنظیم شده است.
آل اسحاق در ادامه خاطرنشان کرد که مقدمات اجرایی کردن مفاد توافقنامه اخیر میان ایران و اقلیم کردستان عراق از سوی بخش خصوصی ایران فراهم شده و تنها دست همکاری و گام های عملیاتی از سوی اقلیم کردستان عراق باید برداشته شود.

شرکت های بزرگ را برای ما بفرستید
نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست، تأکید کرد که حضور شرکت های ایرانی در این منطقه هنوز پررنگ نشده است و مسوولان اقلیم انتظار دارند شرکت های معتبر و بزرگ ایرانی در این منطقه حضور جدی و فعال داشته باشند.
برهم صالح افزود: همانطور که شرکت های ایرانی در دبی و استانبول حضور جدی دارند، ما این انتظار را داریم که تجار و سرمایه گذاران ایرانی در اقلیم کردستان نیز حضور فعالی داشته باشند. او اضافه کرد: خواسته ما این است که شرکت های ایرانی به جای آنکه نمایندگی خود را در اقلیم کردستان احداث کنند، به ایجاد شرکت های مشترک در اقلیم دست بزنند.
برهم صالح با بیان اینکه خواسته جلال طالبانی، رییس اتحادیه میهنی کردستان، برداشتن گام های عملی و اجرایی در مناسبات اقتصادی دو طرف است، گفت: به واسطه فرهنگ، مسافت و از همه مهم تر دل های نزدیکی که میان ایران و اقلیم کردستان عراق برقرار است، ما اصرار داریم که بنگاه های اقتصادی ایران سرمایه های خود را از دبی و ترکیه به سلیمانیه و اربیل انتقال دهند و مطمئن باشید که سود و موفقیت تجاری بیشتری به دست می آورید.
او در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع احداث شهرک صنعتی مشترک در اقلیم کردستان اشاره کرد که طی سال های اخیر همواره مورد تأکید مسوولان دو طرف بوده اما هنوز این طرح اجرا نشده است. نخست وزیر سابق اقلیم کردستان افزود: ما بار دیگر اعلام می کنیم که آمادگی کامل داریم تا در منطقه کردستان شهرک صنعتی مشترک راه اندازی کنیم.
او در خصوص تأسیس شرکت حمل و نقل مشترک نیز بر این نکته تأکید کرد که خواسته مسوولان اقلیم کردستان، ایجاد دهکده بارگیری در اقلیم است و از این رو برای تحقق این امر دست همکاری به روی شرکت های ایرانی دراز می کند.
به گفته وی، یکی از مشکلات بر سر راه ایجاد شرکت مشترک حمل و نقل در اقلیم کردستان این است که در حال حاضر حدود 400 راننده خبره و قوی اقلیم در مبادلات تجاری میان دو طرف فعال هستند، بنابراین برای آنکه شرکت مشترک حمل و نقلی ایران و اقلیم دچار اخلال نشود می توان تمامی رانندگان کرد فعال در این بازار را سهامدار این شرکت مشترک کرد.
معاون جلال طالبانی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی عراق ضوابط و مقررات خاص خود را دارد، گفت: برای ایجاد بانک مشترک در اقلیم کردستان، بانک های ایرانی می توانند با بانک های خصوصی اقلیم وارد مذاکره شده و بانک مشترک در این منطقه راه اندازی کنند. او همچنین خواستار آن شد که بخش اقتصادی سفارت ایران در بغداد تقویت شود.
برهم صالح بار دیگر تاکید کرد که مسوولان سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان عراق خواستار آن هستند که بخش خصوصی ایران، بنگاه ها و شرکت های معتبر و قوی خود را برای ایجاد سرمایه گذاری به این منطقه روانه کند.

آمادگی بزرگان اقتصادی ایران برای حضور در اقلیم
در ادامه این نشست، یحیی آل اسحاق به حجم تجارت خارجی ایران در سال 90 که بالغ بر 100 میلیارد دلار می شود اشاره کرد و گفت: اگر دامنه همکاری های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق گسترش یابد و گام های عملی در این مسیر برداشته شود، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف را می توان به 10 میلیارد دلار در سال رساند.
رییس اتاق تهران درباره این اظهارنظر برهم صالح که شرکت های ضعیف ایرانی در اقلیم کردستان عراق حضور دارند، گفت: به دنبال توافقات صورت گرفته اخیر، 11 بانک بزرگ دولتی و خصوصی ایران برای ایجاد بانک مشترک در اقلیم کردستان اعلام آمادگی کرده اند و در عین حال، شرکت های معتبر بیمه ای ایران نیز که از بزرگان این حوزه در کشور هستند آمادگی خود را برای تأسیس شرکت مشترک در این اقلیم اعلام کرده اند. آل اسحاق افزود: شرکت های هواپیمایی ایران نیز که برای همکاری مشترک با شرکت های هوایی اقلیم کردستان اعلام آمادگی کرده اند از بزرگان این صنعت در ایران هستند.


۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۳۸۱