ایران می‌تواند جزو صادرکننده‌گان بنزین با کیفیت باشد

ایران می‌تواند جزو صادرکننده‌گان بنزین با کیفیت باشد
معاون اول رئیس جمهوری گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج نه تنها قادر خواهیم بود بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم، بلکه می‌توانیم جزو صادرکننده گان بنزین با کیفیت بالا باشیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه، ٢٢ آذرماه) در دوازدهمین همایش سراسری مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با تاکید بر این که باید اقدام‌های مناسبی برای توسعه کشور انجام و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود، گفت: باید زمینه مناسبی برای فعالان بخش خصوصی فراهم شود تا اقتصاد کشور قادر باشد در مقابل شوک‌های درونی و بیرونی مقاومت کند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در سال‌های اخیر با شوک‌هایی که از بیرون بر اقتصاد کشور وارد و به دلیل تحریم‌های ظالمانه که در کشور حاکم شد، باید به این نکته توجه کنیم که برخی تکانه‌های درونی و بیرونی می‌تواند اقتصاد کشور را تضعیف کند.

وی تصریح کرد: این شوک‌ها که در سال‌های گذشته به کشور وارد شد، سبب شدند که رشد منفی اقتصاد، رکود و تورم در کشور حاکم شود، به گونه‌ای که هنوز نتوانسته‌ایم این مشکلات را به طور کامل پشت سر بگذاریم و مردم نیز در این میان با کاهش قدرت خرید و افت درآمد سرانه رو‎به‎رو شدند.

جهانگیری با ابراز تاسف از بدهکاری دولت به پیمانکاران عنوان کرد: یکی از بزرگترین پیمانکاران کشور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاست که مجموع طرح‌های در حال اجرای آن حدود  ١٢٠ هزار میلیارد تومان است و بدهی دولت به این پیمانکاران و بانک‌ها هر روز اضافه شده است و بانک‌ها نیز در شرایط بدی به سر می‌برند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که باید تلاش کنیم که پیمانکاران کشور تضعیف نشوند، گفت: پیمانکاران سرمایه‌های کشور هستند و اگر نتوانیم بدهی آن‌ها را پرداخت کنیم دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: برای این که بتوانیم گام‎های بزرگ برداریم و کارهای بزرگ در زمینه‌های توسعه صنعت نفت و گاز، سد سازی، حمل و نقل، نیروگاه و صنعت و معدن انجام دهیم، باید علاوه بر دفاع از انجام کارهای بزرگ، از اجرای طرح‌های کوچک نیز غفلت نکنیم، زیرا آنچه می‌تواند اقتصاد ایران را از مشکل بیکاری نجات دهد توجه به طرح‌های کوچک و متوسط است.

جهانگیری با تاکید بر این که مجموع چالش‌های اقتصاد کشور با نسخه‌ای که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند قابل حل است، تصریح کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قادر است ایران را در برابر همه چالش‌های اقتصادی محافظت کند.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: وزارت نفت در اسفند ماه پارسال در بورس اعلام کرد که ٥ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و ظرف کمتر از یک ساعت مردم این منابع مالی را تامین کردند و این یعنی اگر مردم اطمینان پیدا کنند، دارایی‌های خود را در اختیار اجرای طرح‌ها قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: دولت عزم خود را جزم کرده است که توسعه کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با اجرای طرح‌های بزرگ، کوچک و متوسط دنبال کند و در این مورد یکی از رویکردها که مقام معظم رهبری از ابتدای سال بر آن تاکید کردند، احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است که دولت با جدیت در این زمینه ورود کرده و آن را پیگیری می‌کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به کارنامه درخشان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: قرارگاه خاتم در کارنامه خود اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را دارد و در غرب کشور نیز از آذربایجان غربی تا ایلام و خوزستان، مهم‌ترین طرح‌های آب و خاک و اجرای انواع و اقسام سدها و پروژه‌های آبرسانی توسط این قرار گاه در دست اجراست و با تکمیل و اجرای این طرح‌ها، تحولی در غرب کشور رخ خواهد داد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که باید برای اجرای طرح‌های عمرانی روش دیگری به جز اتکا به بودجه دولت پیدا کنیم، افزود: یکی از برنامه‌هایی که دولت در این مورد انجام خواهد داد، واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است و دولت از این کار به دنبال درآمد نیست، بلکه هدف اصلی، تکمیل این طرح‌های نیمه تمام است تا مردم بتوانند از اجرای آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به گزارش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در باره طرح‌های در دست اجرا، تصریح کرد: ٥٥ طرح ازسوی قرارگاه در دست اجراست که هر کدام از این طرح‌ها نقشی کلیدی در توسعه کشور دارد و خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیا مصمم است این پروژه‌ها را در دولت یازدهم تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

جهانگیری یکی از این طرح‌ها را پالایشگاه ستاره خلیج فارس برشمرد و عنوان کرد: اجرای این طرح یکی از کارهای ضروری کشور بوده که همسو با اقتصاد مقاومتی است که قول داده شده فاز نخست آن تا پایان سال راه اندازی شود که پس از آن نه تنها قادر خواهیم بود بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم، بلکه می‌توانیم جزو صادرکننده‌گان بنزین با کیفیت بالا باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به توجه دولت به استفاده از توان داخلی، گفت: اصرار داریم که هیچ قرارداد خارجی منعقد نشود، مگر این که در اجرای آن از ظرفیت داخل استفاده شود و پیوست فناوری نیز در کنار این قرارداد باشد، این تصمیم‌ها از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده که ابلاغ شده است.

وی همچنین با اشاره به موضوع قرارداد کشتی سازی با شرکت کره‌ای، افزود: این قرارداد مربوط به سال ٢٠٠٨ است و در آن زمان بیش از ٢٥ درصد از مبلغ قرارداد به شرکت کره‌ای پرداخت شد و پس از آن به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت مابقی مبلغ قرارداد فراهم نشد، چون این شرکت کره‌ای، ساخت کشتی را آغاز کرده بود علیه ایران شکایت و ادعای خسارت کرد و اخیرا پس از توافق برجام مذاکرات جدیدی با این شرکت انجام و مقرر شد این شرکت از شکایت خود صرف نظر کند و خوشبختانه پذیرفته شد که با کاهش ٢٥ درصدی در مبلغ اجرا شود.

جهانگیری کشتی سازی را یکی از رشته‌های مهم صنعتی ایران برشمرد و تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در این رشته صنعتی در کشور ایجاد شده است و باید از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کنیم و برای تامین مالی پروژه‌های مرتبط با کشتی سازی راه حلی پیدا کنیم و امیدوارم بتوانیم با این گونه اقدام‌ها به یکی از کشورهای خوب در زمینه کشتی سازی تبدیل شویم.

معاون اول رئیس جمهوری پیش از حضور در این مراسم از نمایشگاه اقتدار سپاه در عرصه سازندگی نیز بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، معادن و صنایع معدنی، کشاورزی، حمل و نقل،‌ آب و نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنادر و سازه‌های ساحلی قرار گرفت.

۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۸۵۲