معاون وزیر اقتصاد در هشتمین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی / سازندگان داخلی تلاش نکنند، حذف می شوند

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دیدگاه وزارت نفت حمایت از ساخت داخل است، گفت: حمایت از سازندگان داخلی در یک بازه زمانی مشخص است و اگر تلاش نکنند در رقابت با خارجی ها حذف می شوند.

به گزارش «فرصت امروز»، مرضیه شاهدایی روز گذشته در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، با اشاره به توجه دولت به ساخت داخل، اظهار کرد: این وزارتخانه پرچمدار حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، به طوری که امروزه از وابستگی به کالای خارجی کاسته و هسته های خودکفایی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه باید به تدریج از توانایی های شرکت های داخلی استفاده شود، تصریح کرد: ردپای این توانایی در واحدهای جدید پتروشیمی به خوبی قابل مشاهده است، به طوری که70درصد از تجهیزات این واحدها ساخت داخل بود و این در حالی است که پیش از این تمامی پتروشیمی ها با توانمندی شرکت های خارجی ساخته می شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بازدیدکنندگان خارجی از سایت و واحدهای پتروشیمی با توانمندی داخلی ها در این صنعت آشنا شده اند و باید این ظرفیت افزایش یابد، تاکید کرد: نیاز به تجهیزات خارجی در حدی کاهش یافته است که در داخلی توانایی کپی سازی واحدها وجود دارد. پیمانکاران در ساخت و راه اندازی و بهره برداری واحدهای پتروشیمی توانمند شده اند. 

شاهدایی بر این باور است که توانمند شدن تولیدکنندگان صنعت نفت مایه غرور و افتخار ملی است از این رو به طور متناوب ازآنها حمایت می شود، اما سازندگان داخلی باید تمهیداتی بیندیشند تا بتوانند در رقابت با خارجی ها سربلند شوند و شرایط به گونه ای نشود که مدیران پتروشیمی ترجیح دهند از تجهیزات خارجی استفاده کنند که این امر مستلزم این موضوع است که سازندگان خدمات موردنیاز شرکت های پتروشیمی را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه سازندگان داخلی باید ضوابط قرارداد در ساخت و ساز و تحویل کالا را رعایت کنند، گفت: برای حمایت از ساخت داخل 50درصد پول به عنوان پیش پرداخت به تولیدکنندگان پرداخت می شود و انتظار این است کالا و تجهیزات به موقع تحویل داده شود که این عامل در تداوم خرید تجهیزات ساخت داخل تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه حمایت از ساخت داخل با چالش های زیادی مواجه است، اعلام کرد: باید شرکت های داخلی نیز تلاش کنند تا شرکت های خارجی در رقابت برنده میدان نشوند. وزارت نفت همیشه نمی تواند بدون وقفه حمایت خود را ادامه دهد و باید این حمایت در یک بازه زمانی مشخص باشد، سازندگان باید به حدی توانمند شوند تا در مناقصات برنده شوند.

در این همایش مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پارس جنوبی را تجمع صنعتی بی مانند دانست و گفت: به طور معمول نمایشگاه های تخصصی نفت و گاز در شهرهای دیگر نیز برگزار می شوند. ما برگزاری این نمایشگاه ها را نفی نمی کنیم، اما تعداد کمی از کارکنان شرکت های نفتی می توانند در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

یوسفی با تاکید بر لزوم حضور افراد دخیل در تامین تجهیزات و مسائل فنی در نمایشگاه های تخصصی نفت و گاز گفت: برگزاری این نمایشگاه تخصصی نفت و گاز در شهر عسلویه توانسته است به حضور حداکثری کارکنان صنعت نفت شاغل در منطقه کمک کند.

یادآوری می شود این نمایشگاه در گذشته در شهر بوشهر برگزار می شده است اما به درخواست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از سال گذشته به عسلویه منتقل شده است. هشتمین نمایشگاه تخصصی نفت گاز و پتروشیمی تا 24 آذرماه دایر است.

۲۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۷۸۸