اوپک انتظار دارد کشورهای بیشتری به طرح کاهش تولید نفت بپیوندند

دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفت: انتظار دارد که شمار بیشتری از کشورهای تولید کننده غير عضو اوپک به توافق کاهش تولید نفت این سازمان بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از واشینگتن، محمد سانوسی بارکیندو، روز سه شنبه (٢٣ آذر ماه) گفت: هر چند ١١ کشور غیر عضو اوپک به طرح محدودیت تولید این سازمان پیوسته اند، ما راه همکاری را نبسته ایم و انتظار داریم که کشورهای دیگر غیر عضو اوپک مانند ایالات متحده نیز به این طرح بپیوندند.

اعضای اوپک و ١١ کشور غیر عضو این سازمان روز شنبه ١٠ دسامبر ( ٢٠ آذر ماه) به توافقی تاریخی برای کاهش تولید تا ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیدند. پیش‌تر در ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) اعضای اوپک در وین برای کاهش تولید تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز، دست یافته بودند.

به این ترتیب مجموع کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز در نیمه نخست سال ٢٠١٧ خواهد رسید.

کشورهای غیر عضو اوپک که این توافق را پذیرفته اند، شامل فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان و سودان جنوبی می شوند.

به گزارش شانا، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید تاکید کرد: راه برای پیوستن دیگر کشورها به توافق مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باز است.

وی گفت: کاهش تولید به میزان ٦٠٠ هزار بشکه در روز تنها نتیجه ممکن برای کشورهای غیرعضو نیست و بسیاری از کشورهای دیگر تمایل دارند به این توافق بپیوندند، راه برای پیوستن دیگر کشورهای به این قرارداد باز است.

وزیر انرژی روسیه افزود: بیشتر کشورها به طور داوطلبانه حاضر به پیوستن به این طرح شده‌اند و کسی آنها را مجبور به کاهش سطح تولید نفت نکرده است، بیشتر این کشورها قصد دارند اقدامات جدی برای کاهش تولید انجام دهند.

به گفته نواک، در نشست اخیر ١١ کشور غیرعضو به این برنامه پیوستند، کشورهای دیگری نیز مایل به حضور در نشست بودند، اما به علت‌هایی نتوانستند در این گردهمایی حضور یابند.

 

۲۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۵۵۳