نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس:توقف سوآپ نفت مقطعی و به دلیل تعارض با منافع ملی است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس:توقف سوآپ نفت مقطعی و به دلیل تعارض با منافع ملی است
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، توقف سوآپ نفت را مقطعی و به دلیل عدم تامین منافع کشورمان عنوان کرد و گفت که به کمیسیون انرژی پیشنهاد خواهد کرد تا کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود تا مشخص شود که آیا استمرار سوآپ به نفع کشور است یا خیر.
ناصر سودانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: قاعدتا در سوآپ نفت باید منافع دو طرف حفظ شود اما تشخیص این بود که در این مدت منافع سوآپ شامل یک طرف می‌شد و به همین خاطر فعلا به صورت مقطعی سوآپ متوقف شده تا این اشکال رفع شود.

 

 

 

 

وی با بیان این‌که توقف سوآپ مستمر نخواهد بود، افزود: وزارت نفت اعلام کرده که سوآپ در حال حاضر متوقف است و معنایش این است که قرار است در آینده این کار به شرط تامین منافع کشورمان از سر گرفته شود.

 

 

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چه بسا اگر مسوولان مربوطه تشخیص دهند که سوآپ با منافع ما در تضاد است به طور کلی آن را منتفی کنند اما در حال حاضر این توقف موقت خواهد بود.

 

 

 

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، حمل و نقل، نوسانات و تغییر قیمت ارز و هم‌چنین شرایط خریداران را از دلایل توقف سوآپ عنوان کرد و گفت: در زمان آقای میرکاظمی سوآپ آزاد بود اما وقتی مسوولان عملا متوجه شدند که سودآوری لازم را ندارد و منافع تامین نمی‌شود، آن را متوقف کردند.

 

 

 

سودانی در پایان گفت که به کمیسیون انرژی پیشنهاد خواهد کرد تا کمیته‌ای برای بررسی استمرار یا عدم استمرار سوآپ نفت تشکیل شود و این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد که آیا این کار به نفع کشور خواهد بود یا خیر.

 

 

به گزارش ایسنا، سوآپ نفت به معنای خرید نفت از سوی شرکت‌های خصوصی در شمال و تحویل مابه‌ازای آن در جنوب کشور است که به گفته‌ی وزیر سابق نفت گاهی به دلیل عدم توانایی فروش نفت تحویل گرفته شده، میزان تولید نفت در داخل کاهش می‌یافت که این به ضرر منافع ملی کشور بوده است.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۲۰
تعداد بازدید : ۹۸۷