آخرین وضعیت سازه‌های نفتی برای سوآپ در شمال کشور

آخرین وضعیت سازه‌های نفتی برای سوآپ در شمال کشور
طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر(کراس) با هدف افزایش عملیات سوآپ از مسیر ایران تا اواخر تابستان امسال به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
علی محمدی ـ مجری طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این‌که این طرح تاکنون 91 درصد پیشرفت داشته است گفت: تکمیل طرح تا پایان تابستان امسال محقق می‌شود.

 

وی با اعلام اجرای این طرح در سه فاز توضیح داد که در فاز اول و دوم با ساخت اسکله نفتی، تاسیسات ذخیره‌سازی و امتزاج نفت‌های خام وارداتی از کشورهای حوزه دریای خزر در پایانه نکا، احداث خط لوله حد فاصل پایانه نکا تا تاسیسات ری به همراه مراکز انتقال و فشارشکن‌های مسیر و تاسیسات ذخیره‌سازی در ری، شرایط انتقال نفت خام تا 370 هزار بشکه در روز به منظور ارسال به پالایشگاه‌های شهید تندگویان تهران و تبریز ـ البته با انجام اصلاحات لازم در پالایشگاه‌های مذکور ـ فراهم شد.

 

به گفته محمدی طی هشت سال گذشته سوآپ نفت خام از مسیر ایران توسط تاسیسات فاز اول و دوم این طرح صورت گرفته است.

 

مجری طرح با اشاره به اینکه در حال حاضر فاز سوم طرح با هدف افزایش ظرفیت انتقال از 370 هزار بشکه به 500 هزار بشکه نفت خام در روز در دست اجراست، تاریخ بهره‌برداری از این فاز را پایان تابستان امسال اعلام کرد.

 

وی با اشاره به این‌ که هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح 387 میلیارد و 500 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود گفت: 2987 میلیارد و 500 میلیون ریال آن در فازهای اول و دوم و 400 میلیارد ریال آن نیز در فاز 3 هزینه شد.

 

به گفته محمدی سرمایه مورد نیاز این طرح از منابع داخلی تخصیص یافته به وزارت نفت تامین شده است.

 

محمدی در مورد برگشت سرمایه این طرح نیز توضیح داد: در چهار سال نخست بهره‌برداری از فازهای اول و دوم طرح، هزینه‌های انجام شده به صورت کامل برگشت داده شد.

 

وی با اشاره به این که در بخش‌های مهندسی، ساخت و اجرا طرح کراس بیش از دو میلیون و 600 هزار نفرساعت فعالیت انجام شده است تاکید کرد: اتمام طرح طبق برنامه زمان‌بندی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این طرح است.

 

مجری طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر با اشاره به تکمیل واتمام فاز سوم طرح، بهره‌گیری از توان متخصصان ایرانی در طراحی، مهندسی، اجراء و همچنین استفاده از خدمات تولیدکنندگان و سازندگان داخلی درساخت و تکمیل تجهیزات به کارگرفته شده در این فاز را از مهمترین مشخصه‌های بارز طرح دانست.

 

 

سوآپ نفت از شمال ایران

 

 

وی با اشاره به اینکه انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله و نیز بهره‌گیری از مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی انجام می‌پذیرد، ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین راه انتقال را استفاده از خطوط لوله دانست و توضیح داد: انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از این طریق علاوه بر موارد فوق در حفظ مسائل زیست محیطی نسبت به سایر روش‌های انتقال از اطمینان بالاتری برخوردار است.

 

محمدی از امتیازات اجرای این طرح را علاوه بر درآمد حاصل از سوآپ نفت خام، کاهش هزینه‌های ناشی از انتقال خوراک اولیه به پالایشگاه‌های تبریز و تهران از حوزه های نفتی جنوب کشور عنوان کرد.

 

انتهای پیام

۲۹ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۰۵۱