خط لوله امارات یک پانزدهم ظرفیت انتقال نفت تنگه هرمز را هم ندارد

خط لوله امارات یک پانزدهم ظرفیت انتقال نفت تنگه هرمز را هم ندارد
یک عضو کمیسیون انرژی گفت: در مقایسه با تنگه هرمز مقدار انتقال نفت از طریق خط لوله امارات بسیار ناچیز است و این خط انتقال نزدیک به یک پانزدهم ظرفیت تنگه هرمز را هم ندارد.
ناصر سودانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدامات اخیر امارات برای افتتاح خط لوله و دور زدن تنگه هرمز، اظهار داشت: اقدام امارات برای افتتاح خط لوله انتقال نفت و دور زدن تنگه هرمز موجب افزایش هزینه‌های آنان خواهد شد،از طرف دیگر این گونه اقدامات نوعی اعلام عقب‌نشینی و شکست در برابر اقتدار جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

وی افزود: ما اگر بخواهیم نفت‌کش‌هایمان را به مقصد برسانیم از راه‌های جایگزین دیگری استفاده خواهیم کرد.

* 70 پالایشگاه اروپایی فقط با ترکیبات نفتی ایران سازگاری دارند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه 70 پالایشگاه اروپایی وابسته به منابع نفتی ایران هستند، تصریح کرد: حدود 70 پالایشگاه در اروپا با ترکیب سنگینی نفت ایران سازگاری دارند به عبارت دیگر فعالیت‌های پالایشگاهی آنان وابسته به نفت ایران است.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها خود را دچار خود تحریمی کرده‌اند، یادآور شد: از بابت فروش نفت، ایران به بازارهای جدیدی از جمله آسیای میانه، آفریقا، آمریکای لاتین و در کشورهای همسایه جنوب شرق آسیا و حتی هند که نسبت به گذشته معاملاتش را با ایران افزایش داده است، دست پیدا کرده است و در این‌باره احساس خلاء نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انتقال نفت از امارات با هدف دور زدن تنگه هرمز، تأکید کرد: در مقایسه با تنگه هرمز مقدار انتقال نفت از طریق لوله بسیار ناچیز است و می‌توان گفت این خط انتقال نفت نزدیک به یک پانزدهم ظرفیت تنگه هرمز را هم ندارد.

* طرح امارات مبنی بر انتقال نفت منتهی به شکست خواهد شد

نماینده مردم اهواز در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئله‌ای که برای امارات وجود دارد، هزینه‌بر بودن، بار مالی فراوان و همچنین خسته‌کننده بودن این اقدام است.

سودانی با تأکید بر اینکه اقدام امارات برای افتتاح این خط لوله منتهی به شکست خواهد شد، تصریح کرد: یک فاکتور و عامل مهمی که نباید نادیده گرفت، کشورهایی هستند که با ایران سر ستیز دارند اما ملت‌های آنان نهایتا با یک بیدار باش در برابر تصمیماتشان به پا خواهند خواست و در نهایت پیروز نهایی این میدان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۲۰
تعداد بازدید : ۸۷۷