مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس در پاسخ به سوال «فرصت امروز» / تعیین تکلیف توسعه فرزاد B تا پایان سال

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه در توسعه فرزاد B  به جز هندی ها، پیشنهاد دیگری نداریم، گفت: توسعه این میدان گازی توسط هندی ها تا پایان سال مشخص خواهد شد.

محمد مشکین فام در نشست خبری که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، درباره آخرین وضعیت توسعه میدان های گازی پارس جنوبی، پارس شمالی و فرازد  A و B  مواردی را مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوال «فرصت امروز» درباره توسعه میدان گازی فرزاد B  که با کشور عربستان مشترک است، گفت: تصمیم گیرنده در این زمینه شرکت ملی نفت است و ما تنها مجری آن هستیم. این میدان گازی از پیچیدگی های فنی خاصی برخوردار است و ما با مدل مالی ارائه شده توسط هندی ها موافق نیستیم، از این رو احتمال این وجود دارد که در صورت قبول نشدن شروط ما توسط هندی ها، توسعه این میدان توسط هندی ها به سرانجام نرسد، البته هیچ پیشنهادی برای توسعه این میدان مشترک به جز هندی ها نداریم.

مشکین فام همچنین درباره امضای قرارداد نهایی با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران با جدیت در حال تهیه و تنظیم پیش نویس با حداکثر منافع ملی برای نخستین بار است. در حال حاضر 80 درصد آن تنظیم شده است و تلاش داریم ضمایم قرارداد نهایی شود. به محض نهایی شدن قرارداد به شرکت توتال که پیمانکار کنسرسیوم است، ارائه خواهد شد.

وی در خصوص پرداخت پاداش به شرکت توتال بابت مشارکت در توسعه فاز 11نیز گفت: میزان پاداش به اجرای تعهدات و افزایش و نگاهداشت تولید بستگی دارد، بر این اساس در صورت کاهش تولید، پاداش این شرکت نیز کاهش می یابد.

به گزارش «فرصت امروز» مشکین فام درباره پرداخت مبلغ اضافی به شرکت های پیمانکار پارس جنوبی، گفت: باتوجه به شرایط مساعد بین المللی، تلاش می کنیم هرچه سریع تر تجهیزات پیشرفته مورد نیاز برای توسعه فازهای پارس جنوبی را از خارج کشور تأمین کنیم، به همین دلیل به برخی شرکت ها مانند صدرا، مبلغ اضافی پرداخت کرده ایم تا نسبت به خرید تجهیزات لازم اقدام کنند. تاکنون 140 میلیون دلار به شرکت صدرا تزریق شده که به 200 میلیون دلار افزایش می یابد تا تجهیزات مورد نیاز ساخت 10 سکو را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس همچنین در این نشست گزارش کاملی از روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی ارائه کرد. براساس این گزارش، توسعه کامل این میدان مشترک با کشور قطر تا پایان سال 96 به جز فاز 11 آن به اتمام خواهد رسید، از این رو انتظار می رود تا پایان سال آینده تولید گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی، 600 میلیون مترمکعب در روز باشد. به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران و قطر از این میدان برابر خواهد بود.

مشکین فام با بیان اینکه میزان برداشت روزانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی در سال 92، 285میلیون متر مکعب بود، گفت: خوشبختانه در سال جاری این میزان به 500 میلیون مترمکعب افزایش یافته است که با تلاش های صورت گرفته این میزان تا پایان سال به 515 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود. به این ترتیب 66 درصد مصرف گاز کشور از این میدان تأمین خواهد شد.

براساس اطلاعات ارائه شده در این نشست، در مجموع برای توسعه این میدان گازی 91 میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته که از این میزان 21میلیارد دلار بودجه هنوز تخصیص نیافته است. با توجه به اقدامات توسعه ای مجموعه تولید گاز پارس جنوبی از آغاز بهره برداری تا پایان سال 94، حدود 879میلیارد مترمکعب بوده که معادل 378میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

مشکین فام با اشاره به اینکه از مجموع 13 پالایشگاه مورد نیاز در طرح توسعه ای پارس جنوبی، 10پالایشگاه به بهره برداری رسیده است، تأکید کرد: از مجموع 40 سکوی دریایی مورد نیاز، 25 سکو تاکنون نصب شده و از 415 چاه گازی نیز 285 چاه به بهره برداری رسیده است. براساس آمار ارائه شده در این نشست خبری،  تا پایان سال جاری، تولید میعانات گازی از این میدان گازی 680 هزار بشکه در روز خواهد بود و میزان تولید گاز اتان نیز 6 میلیون تن در سال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس درباره برنامه ریزی برای افت فشار گاز در برخی فازهای پارس جنوبی نیز گفت:  افت فشار در این میدان گازی طبیعی است به همین دلیل برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از موضوع در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا مشاوران فرانسوی همراه ما هستند تا سکوهای تقویت فشار در فازها نصب شود، همچنین با توجه به کاهش افت فشار در فاز 11، پیش بینی های لازم صورت گرفته تا در قراردادی که با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا می شود، ساخت سکوهایی برای مقابله با افت فشار در نظر گرفته شود.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس،  توسعه میدان پارس شمالی و دو میدان گلشن و فردوسی به دلیل اختصاصی بودن آن در اولویت شرکت ملی نفت نیست.

۱ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۸۴۷