عرضه سهام دماوند برای هفتمین بار / پتروشیمی دماوند بدون تخفیف خریدار ندارد

آگهی فروش و واگذاری 80 درصد از سهام پتروشیمی دماوند برای هفتمین بار در هفته آتی به مزایده می رود، این در حالی است که انتظار می رود هیأت واگذاری بهای عرضه سهام این پتروشیمی با 10 درصد تخفیف موافقت کند. مدیران هلدینگ های بزرگ پتروشیمی معتقدند در صورتی که تخفیف مناسبی ارائه نشود، سهام این پتروشیمی را نخواهند خرید.

تاکنون سهام پتروشیمی دماوند شش بار به مزایده گذاشته شده اما خریداری نداشته است. یکی از دلایل عدم فروش سهام این پتروشیمی، بالا بودن قیمت آن است و هیچ شرکتی به تنهایی توان خرید آن را ندارد.

با تلاش های صورت گرفته تصمیم گرفته شد کنسرسیومی برای خرید 80درصد از سهام این پتروشیمی متشکل از هلدینگ خلیج فارس، ساتا و شرکت نفت و گاز پارسیان تشکیل شود. حال با توجه به تشکیل این کنسرسیوم قرار است هفته آینده آگهی فروش و واگذاری 80 درصد از سهام این پتروشیمی به ارزش 828 میلیارد تومان برای هفتمین بار منتشر  شود.

ارزش این سهام 920 میلیارد تومان است که با ارائه 10 درصد تخفیف، به قیمت 828 میلیارد تومان رسیده است.

حـسـیـن شـهـریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند با بیان اینکه قیمتی که در مرحله ششم عرضه شد مورد توجه خریداران واقع نشد، به «فرصت امروز» می گوید: هیأت عامل سازمان خصوصی سازی برای بررسی چرایی عدم واگذاری جلسه ای تشکیل داد و تصمیم گرفته شد تسهیلاتی برای خریداران قائل شود که یکی از این تسهیلات ارائه تخفیف است. از این رو به هیأت واگذاری پیشنهاد تخفیف 10درصدی ارائه کرد.

براساس اعلام شهریاری، هیأت واگذاری به زودی 10 درصد تخفیف را اعلام خواهد کرد تا مزایده آغاز شود اما هنوز هیأت واگذاری 100 درصد نظر خود را برای ارائه این تخفیف اعلام نکرده است. امیدها بر این است که این هیأت با تخفیف موافقت کند اما همچنان این احتمال نیز وجود دارد که تخفیفی اعمال نشود.

عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس که در کنسرسیوم خرید پتروشیمی دماوند حضور دارد، درباره عرضه مجدد سهام پتروشیمی دماوند به «فرصت امروز» می گوید: ما برای خرید سهام پتروشیمی دماوند جدی هستیم، امیدواریم در مزایده آتی تکلیف این پتروشیمی مشخص شود. البته ناگفته نماند نتیجه این مزایده به میزان تخفیف و قیمت آن بستگی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بنا به اعلام مدیرعامل پتروشیمی دماوند طرح با 10 درصد تخفیف واگذار خواهد شد، آیا این تخفیف مناسب است؟ می افزاید: فعلا تخفیفی در کار نیست و ما امیدواریم برای به سرانجام رسیدن طرح، تخفیف واقعی اعمال شود تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم.

تخفیف باید بیش از10درصد باشد

اما عزیزی مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، دیگر عضو کنسرسیوم تشکیل شده برای خرید پتروشیمی دماوند با بیان اینکه آنچه ما را برای خرید سهام پتروشیمی دماوند ترغیب می کند قیمت مناسب است، به «فرصت امروز» می گوید: فعلا سهام این پتروشیمی عرضه نشده است اما بعد از عرضه متناسب با قیمت عرضه شده تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی درباره تخفیف 10 درصدی سهام این پتروشیمی اعلام می کند که این مقدار تخفیف مناسب نیست و باید بیش از این درصد تخفیف اعمال شود، با این درصد ما خریدار سهام نخواهیم بود زیرا اقتصادی نیست.

با توجه به اعلام نظر مدیران ارشد این دو هلدینگ بزرگ پتروشیمی پیش بینی می شود که همچنان پتروشیمی دماوند در دست دولت باقی بماند و خریداری نداشته باشد. شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی دماوند در این باره می گوید: سازمان خصوصی سازی به دنبال واگذاری این پتروشیمی به بخش خصوصی است و امیدوارم با موافقت و ابلاغ تخفیف 10درصدی این موضوع حل و فصل شود. در حال حاضر سازمان خصوصی برای درج آگهی منتظر مصوبه هیأت واگذاری است تصور ما این است، این اتفاق می افتد.

در صورت خرید سهام پتروشیمی دماوند توسط بخش خصوصی 20 درصد سهام پتروشیمی دماوند از آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی خواهد ماند.

شرکت پتروشیمی دماوند، تامین کننده یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است و در راستای تامین برق، آب، بخار، هوای فشرده، اکسیژن، ازت، گاز سوخت و خوراک و شبکه خطوط ارتباطی مجتمع های تولیدی فاز دوم طرح های پتروشیمی فعالیت می کند. خوراک طرح تامین یوتیلیتی و شبکه آفسایت فاز 2 پتروشیمی، در منطقه فاز 2 عسلویه (غرب فاز 1)، گاز سوخت، هوا و آب دریا است و در زمینی به مساحت تقریبی 90 هکتار واقع شده است.

۵ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۳۰
تعداد بازدید : ۵۶۹