عربستان ٤٩ درصد سهام آرامکو را می فروشد

روزنامه سعودی الاقتصادیه روز شنبه (چهارم دی ماه) به نقل از یک منبع بلندپایه که می خواست ناشناس بماند، نوشت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو قصد فروش ٤٩ درصد از سهام خود را در ١٠ سال آینده دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، آرامکو قصد دارد در سال ٢٠١٨ بزرگ ترین عرضه اولیه سهام جهان را در بورس های داخلی و بین المللی برگزار کند.
امین ناصر، مدیر عامل سعودی آرامکو، پیش‌تر در اکتبر سال جاری میلادی (٢٠١٦) گفته بود: فروش تا پنج درصد سهام این شرکت بررسی می شود، اما مقدار دقیق سهام عرضه شده، در شورای عالی اقتصاد عربستان تعیین خواهد شد.

شاهزاده "محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل این کشور، ارزش پنج درصد سهام سعودی آرامکو را ١٠٠ تا ١٥٠ میلیارد دلار برآورد کرده است. مقامات عربستان نیز ارزش کل سهام این شرکت را بیش از دو هزار میلیارد دلار اعلام کرده اند.

عربستان عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با تولید روزانه بیش از ١٠ میلیون بشکه نفت، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود.

ریاض در پی روبرو شدن با مشکلات اقتصادی و مالی شدید از جمله کسری بودجه یک صد میلیارد دلاری به علت افت قیمت های جهانی نفت از میانه سال ٢٠١٤ به این سو، تصمیم گرفته است یک رشته اصلاحات اقتصادی را از جمله فروش بخشی از سهام شرکت عظیم انرژی سعودی آرامکو، اجرایی کند.

۵ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۴۴۸