آغاز تولید نفت در پایتخت انرژی کشور از بهار 92

آغاز تولید نفت در پایتخت انرژی کشور از بهار 92
مدیر عامل نفت و گاز پارس از آغاز تولید نفت خام از لایه نفتی پارس جنوبی از بهار سال 92 و پس از تکمیل حفاری در این لایه خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، موسی سوری گفت: لایه نفتی پارس جنوبی شامل دو بخش مشترک (A1,B,C) و غیرمشترک (A2) است و بررسی برای مشترک بودن یا غیرمشترک بودن لایه A2 در دست انجام است.

وی با بیان این که کشتی این کار با مجوز و پیگیری وزیر نفت تامین می‌شود، گفت: هفته گذشته وزیر نفت به نفت و گاز پارس تفویض اختیار کرد که خرید، اجاره و ساخت این کشتی را پیگیری کند و در صورت امکان دو دستگاه از این نوع کشتی تأمین شود.
سوری گفت : رقم مصوب برای سفارش خرید این کشتی 321 میلیون دلار است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: شرکت پتروایران به عنوان یکی از پیمانکاران در
طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی حضور دارد و هم اکنون یک دکل دریایی با همکاری این شرکت در این لایه مستقر و حدود 14 کیلومتر در این لایه از پیش حفاری شده و هفت کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی افزود: پیمانکار لایه نفتی پارس جنوبی تعهد کرده است اسفند امسال یا فروردین سال آینده حفاری را در این لایه تکمیل خواهد کرد و تولید نفت خام در بهار 92 از این لایه آغاز خواهد شد.
به گفته سوری، پیشرفت سکوی این پروژه 82 درصد است و حداکثر تا دو ماه آینده سکوی عرشه آماده می‌شود.
مدیرعامل نفت و گاز پارس از استقرار یک دکل دیگر برای نخستین بار در بخش های مشترک شامل لایه A1 و B و C این لایه خبر داد و گفت: این دکل با حفاری در عمق 1300 متر وارد مخزن شده و به نفت رسیده است، ضمن آن که با حفاری انجام شده در بخش مشترک این لایه نفتی انجام شده دو چاه توصیفی _ توسعه ای حفر می شود و قرار است برای نخستین بار 12 کیلومتر حفاری افقی در مخزن انجام شود.
سوری به افزایش ذخایر این لایه در مطالعه های مختلف اشاره و تصریح کرد: اطلاعات اولیه در ابتدا ذخایر دو میلیارد بشکه‌ای و سپس ذخایر هفت میلیارد بشکه‌ای در این لایه نفتی را نشان می‌داد و هم اکنون اطلاعات تایید نشده‌، از وجود ذخایر 20 میلیارد بشکه‌ای نفت در این لایه حکایت دارد.
وی افزود: با تکمیل اطلاعات به دست آمده از حفاری ها، پتانسیل و ذخایر موجودی اعلام می شود.
۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۵۳
تعداد بازدید : ۹۸۰