توقف قراردادهای جدید نفتی در ایستگاه موانع جزیی / نخستین HOA نفتی در تعلیق

امضای دو(HOA (Head of Agreament براساس مدل جدید قراردادهای جدید نفتی، نشان از عزم جدی وزیر نفت برای توسعه میادین نفت و گاز کشور دارد، اما بنا به گفته مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت گاز پرشیا موانع جزیی مانع از آن می شود تا قراردادهای نهایی برای توسعه صنعت نفت عملیاتی شود.

ناجی سعدونی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا ضمن تایید سیاست و شیوه وزارت نفت برای توسعه میادین نفت گاز در قراردادهای جدید نسبت به قراردادهای بیع متقابل (Buy Back)به «فرصت امروز» می گوید: وزیر نفت برای توسعه میدان های نفت و گاز تلاش وافر دارد که قابل دفاع است اما متاسفانه با وجود گذشت بیش از دو ماه از امضای HOA چهار مخزن نفتی، باوجود معرفی شریک خارجی هنوز اطلاعات لازم برای انجام مقدمات کار به ما ارائه نشده است. برای به نتیجه رسیدن باید موانع جزیی باقی مانده برطرف شود تا کشور برای سال های آینده چشم اندازی در توسعه میادین نفتی داشته باشد.

13مهرماه امسال بود که وزارت نفت نخستین HOA توسعه چهار مخزن نفتی در میادین یاران، مارون و کوپال به ارزش 2.2میلیارد دلار را براساس قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا وابسته به گروه انرژی تدبیر زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام امضا کرد. براساس این قرارداد 75 هزار بشکه به تولید فعلی این مخازن اضافه خواهد شد. مدت زمان این قرارداد براساس قالبIPC ،20ساله خواهد بود و شرکت پرشیا اگر نتواند تعهدات قید شده برای افزایش ضریب بازیافت و تولید را عملی کند پولی دریافت نخواهد کرد.

روش امضای HOA یا مبانی اصلی قرارداد شامل طرح کلی توسعه میدان یا MDP برآورد مبلغ کلی یا سود پیمانکار، دستمزد و زمان است و جزئیات بیشتر کار درزمان انعقاد قرارداد نهایی مشخص می شود. در زمان انعقاد HOA قرار شد این شرکت، شریک خارجی را برای ادامه راه به وزارت نفت معرفی کند که براساس اعلام مدیرعامل شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا،  این شریک خارجی، روس نفت است.

غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اقدامات اولیه برای امضای قرارداد نهاییHOAهای منعقد شده در حال انجام است، به «فرصت امروز» می گوید: در قراردادهای جدید توسعه هر میدان نفتی توسط شرکت های خارجی باید با همراهی یک شرکت داخلی صورت گیرد و این مسئله موجب می شود دانش و تکنولوژی مورد نیاز به کشور منتقل شود همچنین در توسعه میدان های بزرگ کنسرسیومی متشکل از چند شرکت تشکیل می شود که این رویه ریسک عدم همکاری برخی شرکت های خارجی را کاهش می دهد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت بر این باور است که نگرانی در به سرانجام رسیدن قراردادهای توسعه ای با شیوه جدید به حداقل می رسد.

با توجه به اظهار نظر این مقام مسئول و گفته سعدونی پیش بینی می شود حداقل یک سال زمان نیاز است تا قراردادهای جدید امضا شود و با توجه به سرعت موجود در توسعه میدان نه تنها تا پایان عمر دولت یازدهم قرارداد رسمی برای توسعه صنعت نفت نخواهیم داشت بلکه ظرفیت تولید نفت خام کشور در چند سال آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت زیرا برنامه  توسعه ای جدیدی تاکنون عملیاتی نشده است.

اما در این خصوص محمدصادق معماریان از کارشناسان زبده و صاحب نظر صنعت نفت، به «فرصت امروز» می گوید: شیوه وزارت نفت در عقد قراردادهای جدید که درآن کنسرسیومی متشکل از چند شرکت های خارجی و شرکت داخلی تشکیل می شود، می تواند تضمین کننده به سرانجام رسیدن قراردادهای نفتی باشد، زیرا در این شیوه خودکنترلی در قرارداد وجود دارد و سرعت کار همواره بالا است.

به گفته معماری، با توجه به اینکه HOA فاز 11 پارس جنوبی که در آن شرکت توتال و شرکت چینی به همراه شرکت داخلی حضور دارند با انعقاد قرارداد توسعه این میدان، می توان امیدوار بود که در صورت اعمال تحریم های جدید نفتی نیز خللی در کار ایجاد نکند زیرا ریسک کار با تشکیل کنسرسیوم تقسیم می شود، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که شیوه جدید وزارت نفت نیز تضمین کننده به سرانجام رسیدن قراردادهای توسعه ای میادین نخواهد بود.

۷ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۵۳۶