اقتصاد ایران در ۶ ماهه اول ۹۵ رشد مثبتی داشته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد مثبت اقتصادی کشور در ۶ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده همه بخشهای اقتصاد رشد مثبت دارند بر این اساس رشد صنعت بالاتر از 4 درصد بوده و تنها بخشی که رشد منفی داشته بخش ساختمان است.

وی افزود: قطعا یکی از اجزای تولید که نقش مهمی در آن دارد نفت است. تولید نفت در ماههای گذشته افزوده شده و این موضوع از اثرات برجام است که صادرات و تولید نفت افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که رشد اقتصادی تنها محدود به نفت است و همه بخشهای اقتصادی رشد مثبتی را در 6 ماهه نخست سال تجربه کرده‌اند.

وی گفت: نفت هم آثار مستقیم و هم آثار غیرمستقیم در رشد اقتصادی دارد و ما منتظر این هستیم که آثار غیرمستقیم نفت در ماههای آینده بر صنایع کشور مشاهده شود.

وی افزود: وقتی درآمد نفتی افزایش می‌یابد از مجاری مختلف روی بخشهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد اما رشد صنعت و خدمات در 6 ماهه نخست سال به دلیل اقداماتی که صرفا در این بخش انجام شده به دست آمده است.

طیب‌نیا در رابطه با افزایش نرخ بیکاری گفت: در بهار 95 نسبت به بهار 94، 745 هزار نفر به رقم اشتغال کشور اضافه شد این آمار در 8 ساله 84 تا 92، 14 هزار نفر شغل خالص به ازای هر سال بوده است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بیکاری در تابستان گذشته به این دلیل است که 500 هزار نفر به دلیل افزایش نرخ مشارکت به بیکاران کشور افزوده شده است.

۷ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۷۱۶