تلاش برای حذف ماده ٥٣ و ٥٤ درباره خوراک پتروشیمی‎ها

تلاش برای حذف ماده ٥٣ و ٥٤ درباره خوراک پتروشیمی‎ها
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت از مذاکره و مکاتبه رسمی وزیر نفت با رئیس مجلس شورای اسلامی برای حذف بند الف و ب ماده ٥٣ و بند هشت ماده ٥٤ مصوبه کمیسیون تلفیق درباره نحوه قیمت گذاری خوراک گاز و مایع تحویلی واحدهای پتروشیمی خبر داد.

شجاع الدین بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که فرمول قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی که پارسال و قیمت خوراک اتان که امسال ابلاغ شد پس از صرف ساعت‌ها کار کارشناسی با بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی تهیه شده است، یادآور شد: در جلسه که پنجشنبه هفته گذشته در حضور رئیس مجلس، رئیس کمیسیون تلفیق، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت  تدوین شد، آثار اجرای بند الف و ب ماده ٥٣ و بند هشت ماده ٥٤ تشریح شده است.

وی یکی از آثار زیانبار اجرای این ماده از مصوبه کمیسیون تلفیق را کاهش درآمدهای دولت عنوان کرد و افزود: هم دولت و هم وزارت نفت با ادله کافی و ارقام کارشناسی به شدت مخالفت خود را با اجرای این مواد قانونی اعلام کردند.

بازرگانی، بار مالی اجرای این ماده از مصوبه کمیسیون تلفیق را ١٦ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این در حالی است که با حذف این مواد می توان منابع بیشتری را برای طرحهای عمرانی و توسعه ای کشور هزینه کرد.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت تاکید کرد: دولت و وزارت نفت مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کردند و در صحن مجلس نیز اعلام خواهند کرد.

بازرگانی با بیان این که نگاه وزارت نفت علاوه بر این که حاکمیتی و مبتنی بر افزایش درآمد ناخالص ملی است، حمایتی نیز هست، تصریح کرد: به طور قطع ما به دنبال حمایت واقعی و پایدار از واحدهای پتروشیمی و پالایشی هستیم که زیربنایی اقتصاد ملی و اشتغال پایدار است.

وی ادامه داد:  همه تلاشمان این است تا زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و بویژه خارجی را در این بخش‌ها فراهم آوریم.

بازرگانی با یادآوری این که صنعت پایدار، صنعتی است که دارای حاشیه سود مناسب باشد؛ اما نه سودی که در فضای رانتی به وجود بیاید، افزود:  سود حاصل از رانت پایدار و قابل قبول نیست؛ منابع نفت و گاز برای همه مردم ایران است و باید همه به سهم خود از این منابع ملی که نزد وزارت نفت به امانت گذاشته شده، استفاده کنند.

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت تاکید کرد: تعیین و ابلاغ فرمول خوراک گاز پتروشیمی‎ها در سال گذشته سبب شد نگرانی سرمایه گذاران درباره وضعیت مبهم خوراک گاز واحدهای پتروشیمی برای حضور در این صنعت در یک دوره ١٠ تا ١٥ ساله از بین برود.

به گزارش شانا، هم اکنون روزانه حدود ٤٣ میلیون متر مکعب گاز در اختیار پتروشیمی‎ها قرار می گیرد یعنی سالانه ١٥ میلیارد مترمکعب. از این میزان پنج میلیارد مترمکعب گاز در سال به عنوان خوراک برای پتروشیمی های گازی و بقیه به عنوان سوخت مصرف می شود.

قیمت سوخت گاز واحدهای پتروشیمی یارانه ای است که فرمول خوراک گاز پتروشیمی که در تاریخ ٢٦ دی‌ماه ٩٤ ابلاغ شد  شامل آن نمی شود. این درحالی است که در دیگر پتروشیمی های دنیا قیمت سوخت و خوراک یکی است. ضمن این که قیمت خوراک نیز نسبت به دیگر نقاط جهان پایین تر است.

گفتنی است حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نیز در گفتگوی ویژه خبری یکم دی ماه، با اشاره به حضور در جلسه‌ای به ریاست لاریجانی و با حضور مرکز پژوهش‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تعدادی از وزرا و وزارتخانه‌ها و بعضی از کارشناسان درباره موارد دارای بار مالی برای دولت در گزارش این کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم توسعه، گفته بود: از وقتی که این ماده مرتبط با خوراک پتروشیمی‌ها در کمیسیون مصوب شد بنده وجدانم خیلی راحت نبود؛ اینکه ٨٨ هزار میلیارد تومان پول خرج شود، اگر بتواند توسعه را رقم زند، اصلا مهم نیست و هیچ اشکالی ندارد اما بنده حس کردم این مصوبه خیلی با مذاق برنامه ششم جور در نمی‌آید. لذا امروز صبح که جلسه داشتیم گفتم من خودم در صحن مجلس پیشنهاد می‌دهم که این ماده حذف شود و همه هم در آن جلسه موافقت کردند از جمله دولت و قرار شد جای دیگری درباره این موضوع برنامه ریزی ‌کنیم.

۷ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۴۷
تعداد بازدید : ۵۴۶