امیدواری زنگنه برای اجرای کامل توافق اوپک

امیدواری زنگنه برای اجرای کامل توافق اوپک
وزیر نفت گفت: اعضای اوپک منفعت خود را در توافق تاریخی اخیر این سازمان می‎بینند از این رو کشورهای بزرگ و تعیین کننده به‎طور معمول توافق را اجرا می‌کنند.
  • به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (سه‎شنبه، هفتم دی‎ماه) در برنامه صبحگاهی «فرمول یک» از شبکه یک سیما توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را یک دستاورد و موافقتنامه میان اعضای این سازمان قلمداد کرد و گفت: تصمیم‎های اوپک تاکنون به طور معمول حال با یک درصد پایین و بالا اجرا شده است، اما سخت گیری و بحث در تصمیم‎گیری‎ها به دلیل این است که همه می خواهند توافق را اجرا کنند.

    وی افزود: گرچه تصمیم‎های اوپک هیچ ضمانت اجرایی ندارد اما واقعیت این است که اجرا می شود زیرا کشورها منفعت خود را در این توافق می بینند و کشورهای بزرگ و تعیین کننده به طور معمول توافق را اجرا می کنند.

    وی در پاسخ به پرسشی در این باره که تیتر رسانه‎های بین المللی در زمانی که شما به عنوان وزیر نفت انتخاب شدید حول و محور اقتدار شما در اوپک بود، گفت: این اقتدار من نیست بلکه اقتدار ایران و جمهوری اسلامی است.

    وزیر نفت ادامه داد: اقتدار یک کشور در اوپک و هر جای دیگر به ابزارها، امکانات و توانمندهایی است که در اختیار وزیر یا آن مقام  مسئول قرار می گیرد، اقتدار در اوپک هم تابع ظرفیت تولید است و اگر بخواهم کمی دقیق تر بگویم ظرفیت مازاد تولید است.

    زنگنه تاکید کرد: اگر کشوری ظرفیت تولید داشته باشد می تواند در اوپک حرف بزند، درست است که اوپک یک تعاونی به شمار می‎آید به این معناست که هر یک از اعضا به اندازه سهمش یک رای دارد، اما سرانجام تصمیم را آنهایی می‎گیرند که قدرت داشته باشند برای نمونه سازمان ملل هم یک تعاونی است، سازمان ملل تنها قطعنامه صادر می کند اما تصمیم‎های قابل اجرا را شورای امنیت که پنج عضو دارد، می گیرد.

    برای پیشبرد حرفمان در اوپک باید قدرت تولید نفت داشته باشیم

    وی گفت: ما باید قدرت داشته باشیم تا حرفمان پیش رود و تنها استدلال و منطق مطرح نیست، همه در اوپک می دانند که می خواهند چه کاری انجام دهند و به دنبال چه هستند.

    وزیر نفت ادامه داد: ما این بار با قدرتی که در تولید و ظرفیت تولید نفت خام داشتیم و آن هم حاصل اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‎ها بود، توانستیم موفق شویم، ما با بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید و قدرت تولید نشان دادیم که می توانیم به گفته‎های خود عمل کنیم.

    زنگنه گفت: اگر یادتان باشد زمان اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‎ها، همه در دنیا پیش بینی می کردند و معقتد بودند که چند سال طول می کشد که ایران بتواند تولید خود را به سطح پیشین باز گرداند و مواردی را مانند این که چاه‎ها و میدان‎های این ایران با مشکل روبه‎رو شده و ظرفیت تولیدشان از میان رفته است، مطرح می‎کردند.

    دنیا فهمید که حرف ما با عمل انطباق دارد

    وی یادآور شد که من پیش از اجرایی شدن برجام دو حرف را گفتم، نخست این که بلافاصله پس از برجام ٥٠٠ هزار بشکه در روز به تولید نفت خام ایران افزوده می شود و دوم این که در فاصله سه تا چهار ماه دیگر ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به رقم تولید اضافه می شود و این عملیاتی شد، از این رو دیگران متوجه شدند که حرف ما  با عمل انطباق دارد.

    وزیر نفت تاکید کرد که وجود این شرایط به کشور اقتدار داد و این زحماتی که دیگران و همکارانمان در بخش نفت کشیدند این اقتدار را به ما اعطا کرد و این اقتدار متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

    زنگنه با اشاره به این که ما از پیش فکر افزایش تولید را کرده بودیم، گفت: دو یا سه ماه پیش از اجرایی شدن برجام یک تست عملیاتی از چاه‎ها گرفتیم، به رقم مورد نظر رسیدیم، با این که فکر نمی کردیم به آن عدد برسیم اما به این نتیجه رسیدیم که فوری می توانیم هدف ظرفیت تولید نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام را محقق کنیم و پس از آن تمرکز را روی بازاریابی گذاشتیم.

    لزوم بسیج ظرفیت‎های ملی و بومی برای ارتقای فناوری در بخش بالادستی

    وی با یادآوری این که درصد ضریب بازیافت ما از میدان‎های نفتی پایین است، توضیح داد: ایران هم اکنون بالای ٧٠٠ میلیارد بشکه نفت درجا دارد، اما مقداری که می توانیم برداشت کنیم حدود ٢٠٠ میلیارد بشکه است که به طور میانیگن این رقم حدود ٣٠ درصد می شود و این موضوع به معنای آن است که ٥٠٠ میلیارد بشکه در زیر میدان‎ها دفن می شود و این ثروت از دست کشور می رود و این موضوع به ضعف فناوری برمی گردد.

    وزیر نفت عنوان کرد که اکنون در میدان‎های آزادگان و یادآوران که تاکنون در مجموع ٦٧ میلیارد بشکه در آن‎ها کشف شده است، با فناوری کنونی تنها می توانیم ٦ درصد از این مقدار نفت را برداشت کنیم.

    زنگنه گفت: ما توان حفاری چاه، لوله کشی و پمپ کردن نفت به واحدهای بهره برداری را داریم اما تنها می توانیم ٦ تا هفت درصد از نفت موجود در میدان‎ها را برداشت کنیم و ٩٣ درصد نفت برای همیشه یا مدت‎های طولانی از دست می رود و اگر بخواهیم برداشت کنیم یا نمی شود یا هزینه‎هایی بالایی دارد.

    وی تصریح کرد: مهمترین چالشی که پیش روی ما و همه نخبگان فنی و حرفه ای ما وجود دارد، بالا بردن ضریب بازیافت است، یک درصد بالا بردن ضریب بازیافت روی ٧٠٠ میلیارد بشکه یعنی هفت میلیارد بشکه، هفت میلیارد بشکه با نفت ٥٠ دلاری یعنی ٣٥٠ میلیارد دلار ثروت بیشتر را برای کشور به ارمغان می آورد.

    وزیر نفت تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد بگوید از این ٣٥٠ میلیارد دلارصرف‎نظر کنیم زیرا کار معقولی نیست بنابراین به فناوری ارتقای ضریب بازیافت احتایج داریم.

    زنگنه تاکید کرد: باید همه ظرفیت های ملی و بومی خود را برای ارتقای فناوری در بخش بالادستی صنعت نفت بسیج کنیم، این کار باید در دانشگاه‎های ما صورت گیرد و این کار هم اکنون انجام شده است و دانشگاه های ما وارد این چرخه شده اند.

    وی ادامه داد: به هر کدام از دانشگاه‎ها چند میدان نفتی برای کار روی افزایش ضریب بازیافت واگذار شده و مسئولیت افزایش ضریب بازیافت از این میدان ها به آنها سپرده شده است و به دانشگاه‎ها گفته شده است که برای تحقق اهداف می توانند از بهترین شرکت‎های خارجی هم بهره گیرند، اما باید ما در کنار این مسیر باید از بهترین شرکت‎های خارجی و صاحبان فناوری دعوت کنیم نه تنها به دلیل سرمایه آنها هر چند که سرمایه آنها هم مهم است، اما مهمتر از آن مدیریت و فناوری است.

    دنیای امروز دنیای تعامل است

    وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی ما اکنون شرایط بدی ندارد، ارزش تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال ١٣٧٦ یک میلیارد دلار بود، اکنون ظرفیت ما به بیش از ٢٠ میلیارد دلار رسیده و به سرعت هم در حال افزایش است.

    زنگنه تصریح کرد که باید برای مدیریت، بهره برداری بهتر و بهره وری بهتر از ظرفیت‏‎های سرمایه گذاری شده کوشش کرد، به طور حتم باید به آنها توجه کنیم و نباید خود را از همکاری با شرکت‎های خارجی بی نیاز بدانیم، دنیای امروز دنیای تعامل، بده و بستان و رقابت است و ما در این فضا می توانیم رشد کنیم.

    وی باردیگر با اشاره به توافق تاریخی اوپک گفت: توفیق در اوپک، موضوع تعامل در عین رقابت بود، ما برخی کشورها به شدت مشکل سیاسی داشتیم و همچنان تداوم دارد، با همه کشورهای عضو هم رقابت داریم، اعضای اوپک همه رقیب هم هستند، درست است به دلیل یک مصلحت بزرگ گردهم آمده اند اما همین عقلانیت مهم هست که ما در عین رقابت تعامل می‎کنیم و متوجه می‎شویم با تعامل و نکات مشترک می توانیم در خیلی از موارد به نتایج موفق برسیم.

    زنگنه تاکید کرد: دنیای امروز صفر و یکی نیست، در این میان می شود کارهای دیگری کرد و با دنیا تعامل داشت، با این حال باید مراقبت و  در شرایط مساوی و برابر معامله کنیم.

۷ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۵۶۴