بهبود معاملات پلیمرها در بورس کالا

افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در کنار تضعیف داد و ستد در رینگ شیمیایی این بورس را می توان مهمترین رخدادهای هفته گذشته به شمار آورد که در کنار رشد قیمت ها محقق شد.
به گزارش خبرنگار نیپنا، معاملات پلیمرها در بورس کالا طی هفته گذشته شرایط نسبتاً متعادلی داشت البته با افزایش حجم عرضه ، رشد تقاضا و بهبود حجم معاملات رو به رو بودیم. در هفته ای که گذشت حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا با 13.4 درصد رشد رو به رو شد که در برابر این حجم از عرضه ها ، شاهد رشد 94 درصدی تقاضا بودیم که خود نشان دهنده رونق نسبی معاملات به شمار می رود. 
بر اساس این گزارش ، باید به این نکته نیز اشاره داشت که شارژ شدن سهمیه بهین یاب در کنار افزایش قیمت ها در بازار آزاد همچنین بهبود حجم عرضه ها خود باعث شد تا خریداران بیشتری برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود وارد رینگ معاملاتی شوند. در نهایت شاهد بودیم که در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها با 38.4 درصد رشد رو به رو شد و معامله 57 هزار و 400 تن از انواع پلیمرها در بورس کالا به ثبت رسید که بالاترین حد در دو هفته اخیر محسوب می شود. 
افزایش قیمت دلار در بازار آزاد همچنین رشد محسوس قیمت های پایه در ماه های اخیر را نیز باید در روند عمومی معاملات تأثیرگذار محسوب کرد زیرا به رغم بالابودن حجم عرضه ها ، بخشی از خریداران باز هم تمایل چندانی به خرید نشان نمی دهند که زیرا پتانسیل رشد معاملات بیشتری در این بازار وجود داشته و دارد. البته در مقایسه با هفته های اخیر باید گفت که هرچند حجم عرضه ها در هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن افزایش یافته ولی باز هم عرضه های هفته های پیش از آن حتی تا ارقامی بیش از 82 هزار تن نیز به ثبت رسیده بود. 
با توجه به افزایش قیمت ها در بورس کالا به تبعیت از رشد قیمت های پایه در بازار آزاد نیز شاهد رشد قیمت ها هستیم ولی حجم معاملات چندانی به ثبت نرسیده که نشان دهنده رکودی شکننده در بازار است. در صورت ادامه رشد قیمت ها ممکن است عقب نشینی خریداران در بازار آزاد بیش از پیش خودنمایی کرده و رکود فعلی در روزهای سرد سال بیش از پیش خودنمایی کند. در صورت جدی تر شدن کاهش خرید در بازار آزاد ممکن است این افت تقاضا که نشان دهنده کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی است به بورس کالا نیز سرایت کند که سیگنالی خطرناک برای کاهش رشد اقتصادی به شمار خواهد رفت. 
این گزارش می افزاید: در معاملات محصولات شیمیایی نیز شاهد بودیم که حجم عرضه های هفتگی در این گروه کالایی نزدیک به 66 درصد کاهش یافت همچنین در همین زمان نیز حجم تقاضا با 8 درصد افت رو به رو شد. این در حالی بود که حجم معاملات در همین زمان با بیش از 17 درصد افت رو به رو شد که کمترین حد در 4 هفته اخیر به شمار می رود. 
۱۱ دی ۱۳۹۵ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۴۳۶