رشد بی سابقه قیمت نفت خام های برنت و وست تگزاس

پتروتحلیل- در پی تداوم روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا، بهای نفت خام در معاملات بین المللی آخرین روز کاری سال جاری اندکی کاهش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در معاملات روز جمعه با ۳ سنت ( ۰/۱ درصد) افت ، در سطح بشکه ای ۵۶/۸۲ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۵ سنت ( ۰/۱ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۳/۷۲ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت برای ماه مارس به ۲/۱۶ دلار در هر بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در روز پنجشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی آن در هفته منتهی به ۲۳ دسامبر۶۱۴ هزار بشکه بیشتر شده و به ۴۸۶/۱ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که میزان روزانه تولید و واردات آن به ترتیب با ۳۰۴ و ۲۰ هزار بشکه کاهش، در سطوح ۸/۱ و ۸/۲ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. به علاوه، میزان موجودی فرآورده های بنزین و میان تقطیر در هفته مذکور به ترتیب ۱/۶ و ۱/۹ میلیون بشکه کمتر شده و به ۲۴۷/۶ و ۱۵۱/۶ میلیون بشکه رسید.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶

۳۰-oil

البته، نگاه خوش بینانه نسبت به حصول توافق میان تولید کنندگان بزرگ در خصوص کاهش حجم عرضه نفت موجب شکل گیری انتظارات تقویت قیمت نفت در روز های قبل گردیده بود به طوری که تداوم این نگاه موجبات ایجاد آرامش بازار را در معاملات روز جمعه فراهم ساخته و از افت بیشتر قیمت نفت ممانعت کرد. لازم به ذکر است که قیمت نفت خام های شاخص بازار آمریکا و اروپا در اوایل سال ۲۰۱۶ تحت تأثیر مازاد عرضه فراوان نفت به کمترین میزان خود در این سال رسیدند. اما برخی از عوامل نظیر اختلال در عرضه نفت کشور های لیبی ، نیجریه و کانادا در ماه های بعدی سبب افزایش قیمت نفت و تغییر کانال قیمتی از ۳۰ به ۴۰ دلار در هر بشکه گردید. این در صورتی است که با توجه به بحران عمیق مالی و کسری بودجه شدید کشور های تولید کننده نفت نظیر عربستان کانال قیمتی ۴۰ دلار، دامنه قیمتی مناسبی برای آنها نبود. لذا این امر موجب شد تا اعضای اوپک و برخی از کشور های غیر عضو این سازمان برای بهره مندی از درآمد های بالاتر نفت درصدد ایجاد اجماع و کم کردن اختلاف نظر های خود در مورد کاهش حجم تولید نفت برآیند. در نهایت تلاش های این کشور ها سبب حصول توافق مذکور در ۳۰ نوامبر شده و باعث قرار گرفتن قیمت نفت در سطح قیمتی بیش از ۵۰ دلار شد.

در مجموع، قیمت نفت خام های برنت و وست تگزاس اینترمدیت در ۳۰ دسامبر به ترتیب ۵۲ و ۴۵ درصد نسبت به ابتدای سال رشد یافتند که این میزان از سال ۲۰۰۹ تا کنون بی سابقه است. در مقابل، استمرار روند روبه رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا باعث تشدید نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه نفت شده به طوری که موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود ، تعداد این دکل ها را در هفته قبل ۵۲۵ واحد اعلام کرد که این میزان ۲ واحد افزایش نسبت به قبل از آن نشان می دهد ( نهمین هفته متوالی). لازم به یادآوری است که تعداد دکل های حفاری این کشور در سال ۲۰۱۵ معادل ۵۳۶ واحد بود. بر این اساس تحلیل گران بازار، روند صعودی تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا را به عنوان مانعی بر سر راه تقویت قیمت نفت در سال آتی می دانند.

روند قیمت نفت خام های دریای شمال

۳۰-oil1

۱۲ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۴۶۵