انجام پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی از سوی بخش خصوصی در صنعت نفت

انجام پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی از سوی بخش خصوصی در صنعت نفت
مجوز عقد قرارداد با بخش خصوصی و تعاونی برای اجرای پروژه های بهینه سازی از سوی مهندس قاسمی، وزیر نفت صادر شد.
 

معاون وزیر نفت در اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 134 قانون برنامه پنجم توسعه، به دستگاه های اجرایی اجازه داده شده است برای انجام پروژه های بهینه سازی انرژی از محل صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی با بخش های خصوصی و تعاونی قرارداد ببندند.

مهندس محسن خجسته مهر افزود: مبلغ قرارداد تنها از محل صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف و در قالب موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قابل تامین و پرداخت است.

وی گفت: با توجه به منطقی شدن قیمت حامل های انرژی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین روند خصوصی سازی، این تبصره از قانون برنامه پنجم فرصت مناسبی برای شرکت ها و واحدهای تابعه صنعت نفت ایجاد کرده که بدون نیاز به تامین مالی اولیه، امکان اجرای پروژه های بهینه سازی در آنها از سوی شرکت های خدمات انرژی فراهم شود.

به گفته معاون وزیر نفت شرکت های خدمات انرژی، شرکت های تایید صلاحیت شده ای هستند که پروژه های مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی، اجرا و تامین مالی می کنند.

خجسته مهر با بیان این که رویه اجرایی این دستورعمل در سطح وزارت نفت از تیر امسال از سوی مهندس قاسمی، وزیر نفت ابلاغ شد، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی تهیه قراردادهای همسان خدمات انرژی، تدوین روش ارزیابی، انتخاب و تهیه فهرست شرکت های خدمات انرژی واجد صلاحیت در سطح وزارت نفت در به زودی انجام می شود.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری ادامه داد: واحدهای زیرمجموعه وزارت نفت نیز نسبت به ارسال فهرست و مشخصات پروژه های صرفه جویی انرژی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اقدام و آن شرکت فهرست پروژه های دسته بندی شده را به این معاونت باید ارسال کنند تا نسبت به اولویت بندی و تایید پروژه ها و صدور مجور عقد قرارداد واحد ها با شرکت های خدمات انرژی دارای صلاحیت اقدام شود.

به گزارش شانا، پیش نویس دستورعمل اجرایی تبصره 2 ماده 134 قانون اساسی با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و همکاری دستگاه های زیرمجموعه تهیه و تدوین و از سوی هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد. بر اساس این دستورعمل مسئولیت مدیریت و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری است.

شرکت های خدمات انرژی، شرکت هایی هستند که خدمات حرفه ای مدیریت انرژی را برای مصرف کنندگان انرژی تامین می کنند و از محل صرفه جویی حاصل شده در کارخانه یا مجموعه ساختمانی درآمد خود را تامین می کنند.

اینگونه شرکت ها همه مراحل مربوط به ممیزی انرژی، طراحی، نصب تجهیزات، مدیریت پروژه، نظارت بر عملکرد، ضمانت کارایی، تعمیرات و راه اندازی، تایمن مالی و هماهنگی را به عهده می گیرند.

پس از اجرای طرح های بهینه سازی از سوی شرکت خدمات انرژی، آن شرکت از محل قسمتی از درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی تا مدت زمان مشخص که در قرارداد قید شده، هزینه های متقبل شده و سود خود را دریافت می کند و پس از آن همه درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی متعلق به کارفرماست.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۱۷