رشد 16 درصدی صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از رشد16 درصدی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباسعلی اسلامی در نشست خبری همایش صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی 
افزود: در 9 ماهه امسال، 14 میلیارد دلار از 31.5 میلیارد صادرات مربوط به محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که در مقایسه با سال قبل 16 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: به غیر از میعانات گازی، حجم صادرات 9 ماهه 11 درصد رشد داشت. البته صادرات از نظر تناژ افزایش داشته، اما از نظر دلاری کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت، صادرات پروپان مایع شده، متانول و قیر کاهش داشته است اضافه کرد: هدفگذاری ما بهبود وضع صادرات است اما قوانین و مقرراتی که بتواند صادرات را تسهیل کند دیده نمی‌شود و به نظر من دولت باید تکلیف صادرات را برای کل کشور مشخص و تعیین کند که آیا صادرات برای کشور خوب است یا خیر.

اسلامی گفت: اگر دولت به این نتیجه رسید که صادرات برای کشور خوب است باید تصمیماتی بگیرد تا صادرات تسهیل شود و میزان آن افزایش پیدا کند تا بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که منظور از صادرات، صادرات نفتی و غیرنفتی است، افزود: باید سیاست‌ها طوری باشد که تولیدکننده ایرانی بتواند در بازارهای جهانی از حیث قیمت، سرعت حمل و نقل کالا و رساندن کالا به بازارهای صادراتی رقابت کند که امیدوارم در سال آینده تمهیدات بهتری را در این باره شاهد باشیم.

تاجیک، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز با اشاره به برگزاری یازدهمین همایش این اتحادیه در هفته آینده، گفت: اهداف و راهکارهایی که دراین همایش مطرح خواهد شد در جهت تسهیل صادرات است زیرا صادرات پیشران رونق اقتصادی است و پیشرفت کشور را به همراه دارد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه، افزود: برنامه ششم توسعه در مجلس در حال بررسی است و از آنجا که یکی از اهداف مهم اصل 44 قانون اساسی کوچک کردن دولت به ویژه در بخش اقتصادی است امیدواریم این موضوع در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد زیرا دولت بازرگان خوبی نیست بلکه به جای تصدی گری ها، باید سیاست گذاری و نظارت کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در دولت موانع محافظه‌کارانه‌ای وجود دارد که موجب می شود دولت به بخش خصوصی به ویژه در حوزه پتروشیمی و نفت اعتماد نکند.

تاجیک افزود: اگر تولید رونق داشته باشد و صادرات را افزایش دهیم سرمایه‌گذار هم برای سرمایه‌گذاری در کشور اطمینان پیدا می‌کند.

یازدهمین همایش صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، 26 دی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.
۱۹ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۵۲۹