14هزار میلیارد دلار صادرات فرآورده های نفتی در سال جاری / تکلیف صادرات مشخص نیست

گمرگ سهم صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در 9 ماهه سال جاری را 14 هزارمیلیارد دلار اعلام کرده است. این میزان در حالی صادر می شود که از دید نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی هنوز تکلیف بخش خصوصی در صادرات مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار «فرصت امروز» عباسعلی اسلامی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه قوانین و مقررات که بتواند صادرات را تسهیل کند، وجود ندارد. دولت باید تکلیف صادرات را برای کل کشور مشخص کند تا فعالان بخش خصوصی در حوزه فرآورده ها بدانند که چه باید بکنند.

وی با بیان اینکه دولت برای صادرات به گونه ای تصمیم گیری  کند که صادرکنندگان،  به صادرات تشویق شوند تا میزان صادرات رو به افزایش باشد، گفت: با این اقدام است که ما می توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم و سهم بیشتری از بازارهای دنیا را داشته باشیم.

در این نشست اعلام شد که طبق آمار گمرک در ۹ ماهه سال جاری ۳۱.۵میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است که ۱۴ میلیارد دلار آن مربوط به حوزه محصولات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی است که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۶درصد رشد داشته است. در سال جاری صادرات پروپان مایع شده، متانول و قیر به لحاظ ارزشی کاهش داشته است.

حســن تـــاجیک، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی درباره آمار ارائه شده،  گفت: به جز میعانات گازی صادرات فرآورده های نفتی 11 درصد رشد وزنی داشته است اما با وجود رشد وزنی از نظر ارزشی با کاهش مواجه بودیم که دلیل آن کاهش قیمت نفت بوده است.

وی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: مجلس در حال بررسی این برنامه است و ما امیدواریم براساس برنامه ششم سهم بخش خصوصی در صنعت افزایش یابد و اصل 44 قانون اساسی به خوبی اجرایی شود. کوچک و چابک سازی دولت به نفع کشور است و نباید کوچک سازی دولت در قالب یک شعار باقی بماند.

تاجیک با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با اتاق بازرگانی برای افزایش سهم بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه، اعلام کرد: به دلیل موانع روانی دولت به بخش خصوصی اعتماد نمی کند این در حالی است که باید روحیه اعتماد به بخش خصوصی ایجاد شود تا با رونق در اقتصاد، تولید در کشور ایجاد شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی درباره نشست اخیر رئیس بانک مرکزی با پتروشیمی ها درباره ارز، نیز گفت: 80درصد از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی صرف خرید خوراک مورد نیاز می شود از این رو خواسته یا ناخواسته این ارز وارد بازار می شود و 20 درصد باقی مانده نیز صرف حقوق و مصارف دیگر می شود. پتروشیمی ها ارزی برای عدم ارائه به بازار ندارند.

این مقام مسئول در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در ادامه نشست از تعطیل شدن حدود 40درصد از واحدهای تولیدی پارافین و قیر خبر داد و گفت: در تعطیل شدن این واحدها عوامل زیادی دخیل هستند که مانع از تولید شده است. این رویه در میزان صادرات این اقلام نیز موثر بوده است.

تاجیک با بیان اینکه قرار بود 30درصد از یارانه ها صرف تولید شود، افزود: متاسفانه هرگز این بودجه صرف تولید نشده است از این رو شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی هستیم.

یازدهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با موضوع «صادرات، پیشران رونق اقتصادی» و سه محور برنامه ششم، اصل 44 قانون اساسی و تنظیم مقررات (رگولاتوری) 26 دی ماه برگزار خواهد شد.

۲۰ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۵۵۹