وضعیت صادرات پتروشیمی ایران به ‌اروپا

وضعیت صادرات پتروشیمی ایران به ‌اروپا
معاون وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا از افزایش تقاضای خارجی برای واردات پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: با وجود تحریم‌ها برای صادرات پتروشیمی نگرانی وجود ندارد.

عبدالحسین بیات درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون و با وجود افزایش تحریم‌ها اما حجم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش هم روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی هم روندی عادی و طبیعی دارد، اظهار داشت: امکان صادرات پتروشیمی ایران در صورت اعمال هر گونه تحریمی وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه بر خلاف بازار نفت، بازار صادراتی محصولات پتروشیمی بازاری انحصاری نیست، تصریح کرد: در حال حاضر تنوع محصولات مختلف پتروشیمیایی و تعداد بازارهای خارجی خریدار این محصولات بسیار متنوع است.این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی درخواست‌های متعددی از سوی خریداران خارجی برای واردات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران مطرح شده است، بیان کرد: با وجود افزایش تولید از ابتدای سالجاری، در مجموع نمی‌توانیم تمامی این درخواست‌ها پوشش دهیم.

این مقام مسئول از پیش فروش برخی از محصولات پتروشیمی ایران در قالب قراردادهای بلندمدت با برخی از شرکتهای خارجی خبر داد و افزود: با وضعیت فعلی تقاضا نگرانی از بابت صادرات محصولات پتروشیمی نداریم.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی و ارزش ارزی به ترتیب حدود 10 و 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.از ابتدای فروردین ماه سالجاری هم تولید محصولات مختلف پتروشیمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است.برای سال 91 پیش بینی می شود حدود 15.8 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به بازارهای داخلی عرضه شود ضمن آنکه برای صادرات 15 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی برنامه ریزی شده است.

ایران سال گذشته 18.2 میلیون تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری به ارزش تقریبی 14.2 میلیارد دلار به بیش از 60 کشور جهان صادر کرده است.در سال 1390 ایران در صادرات متانول جایگاه دومین صادرکننده این محوصل پتروشیمیایی به کشورهای اروپایی را در اختیار گرفته است.

از نظر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم سال گذشته 22 درصد محصولات پتروشیمی ایران به چین، 13 درصد به هندوستان، 18.5 درصد به خاورمیانه، 18 درصد به خاور دور، 23 درصد به جنوب شرق آسیا و پنج درصد به اروپا صادر شده است.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۲۳:۱۷
تعداد بازدید : ۹۶۹