دستاورد برجام؛ تحولات شگرف در صنعت نفت

دستاورد برجام؛ تحولات شگرف در صنعت نفت

نفت پیشران و لکوموتیو اقتصاد ایران است. بعد از تحریم های اقتصادی بیشترین فشار و تحریم ها روی صنعت نفت صورت گرفت به طوری که نسبت به این صنعت در پنج جبهه محدودیت بازارها، عدم دسترسی به منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، ممنوعیت خرید تجهیزات استراتژیک، ممنوعیت انتقال دانش پایه صنعت نفت و پتروشیمی و محدودیت خدمات بانکی و بیمه ای برای کشتیرانی حمله و محدودیت و ممنوعیت هایی بر آن اعمال شد. به واسطه اجرای تحریم ها، صادرات نفت ایران از سال 91 به تدریج کاهش یافت و این تحریم ها حتی در برخی کالاهای استراتژیک مورد نیاز کشور از جمله بنزین نیز اعمال شد.

خوشبختانه توافق ایران با کشورهای 1+5 در قالب توافق برجام این مشکلات وموانع را مرتفع کرد و درهای بسته شده یکی یکی با گذشت کمتر از یک سال به روی این صنعت بازشد به طوری امروز بازارهای نفت ایران احیا شده و صادرات نفت به زمان قبل از تحریم رسیده است.

همچنین امروز به راحتی تجهیزات مورد نیاز این صنعت با قیمت مناسب نه چند برابر برای توسعه بخش های مختلف در بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی تامین می شود و حتی دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت در حال انتقال است به طوری شرکت های بزرگ فنی و مهندسی دنیا حتی تعدادی از شرکت های آمریکایی تمایل به همکاری با ایران را دارند.

بخشی از موانع موجود در خدمات مالی و حمل و نقل و بیمه نیز مرتفع شده است و تنها دسترسی به منابع مالی با وجود اینکه در برجام توافق شده بود حل شود، برطرف نشده که علت آن شیطنت برخی دشمنان خارجی و فراهم نبودن زیرساخت های بانکی کشور است.

البته در چند ماه گذشته برای جذب سرمایه گذار خارجی در توسعه صنعت نفت در بخش های مختلف از جمله بالادستی نفت، پتروشیمی و گاز اقداماتی صورت گرفته که منجر به عقد تفاهم نامه هایی در قالب MOU و HOA شده است که این تفاهم ها نوید تامین سرمایه مورد نیاز در توسعه را می دهند. بدون شک در صورت نهایی شدن این قراردادها تحولات شگرفی در صنعت نفت ایجاد شده است.

بدون شک با توجه به افزایش صادرات نفت و تفاهم نامه های صورت گرفته با صراحت می توان گفت که بیشترین استفاده از برجام در صنعت نفت محقق شده است، اما نکته دیگر در استفاده های مستقیم و غیرمستقیم صنعت نفت از دستاوردهای برجام، ایجاد فضای تعامل و گفت وگو در اوپک بود به طوری که ایران در تصمیم اوپک برای کاهش میزان تولید نفت خام کشورهای عضو برای افزایش قیمت نفت مستثنی شد. در پایان لازم است اعلام شود که موفقیت هایی در صنعت پتروشیمی و گاز نیز بر ای کشور کسب شده که از دستاوردهای برجام است.

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌ های نفتی

۲۷ دی ۱۳۹۵ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۷۹۲