اولین همکاری مشترک شل و توتال در ایران/شرکت نفت: بلامانع است

اولین همکاری مشترک شل و توتال در ایران/شرکت نفت: بلامانع است
احتمال ایجاد کنسرسیوم شل، توتال و یک شرکت ایرانی برای توسعه میدان نفتی آزادگان درحالی قوت گرفته که شرکت ملی نفت، ایجاد کنسرسویم برای توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران را بلامانع اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برگزاری نخستین مناقصه توسعه میادین نفتی ایران در پسابرجام، رقابت شرکت‌های شل انگلیس و توتال فرانسه برای توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران بالا گرفته است.

از سوی دیگر، با توجه به ورود اینپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، شرکت ملی نفت ایران به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این سه شرکت بزرگ نفتی جهان، به دنبال ایجاد کنسرسیومی به همراه یک شرکت ایرانی برای توسعه این میدان نفتی است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم به تازگی با اشاره به رقابت شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه میدان نفتی آزادگان، تاکید کرده است: اگر شرکت خارجی در کنار شرکت ایرانی علاقه‌مند به همکاری با سایر شرکت‌های خارجی برای توسعه آزادگان باشد، از نظر ایران ایجاد کنسرسیوم برای توسعه میادین نفت و گاز بلامانع است.

تورج دهقانی، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران، گفت: تاکنون شرکت ملی  نفت ایران چهار تفاهم‌نامه و یا قرارداد محرمانگی با شرکت‌های توتال فرانسه، شل انگلیس، اینپکس ژاپن و پتروناس مالزی برای توسعه میدان نفتی آزادگان امضاء کرده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، با اعلام اینکه ۲ پیش‌شرط ایران برای توسعه این میدان عظیم نفتی توسط شرکت‌های بین‌المللی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای افزایش ضریب بازیافت و استفاده از یک شرکت ایرانی به عنوان شریک است، تصریح کرد: در شرایط فعلی، تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به حدود ۵۰ هزار بشکه رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال آینده، این تولید به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، با اشاره به حفاری حدود ۲۷ تا ۲۸ حلقه چاه تولیدی در میدان آزادگان، اظهار داشت: به منظور تحقق اهداف افزایش تولید زودهنگام در میدان آزادگان، حفاری ۲۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک نفتی تا پایان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان با بیان اینکه برای توسعه فاز اول میدان آزادگان، تولید روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت هدف‌گذاری شده است، بیان کرد: با توجه به ذخیره بالای میدان، حتی امکان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت در بلندمدت از این میدان نفتی وجود دارد.

این مقام مسئول، کل ذخیره قابل برداشت میدان نفتی آزادگان جنوبی را حدود ۳۶ تا ۳۷ میلیارد بشکه عنوان کرد و یادآور شد: از ایجاد کنسرسیوم‌های بین‌المللی با مشارکت چند شرکت معتبر، برای توسعه میدان نفتی آزادگان استقبال می‌کنیم.

دهقانی با بیان اینکه ایجاد کنسرسیوم برای توسعه میدان نفتی آزادگان با مشارکت شرکت‌های علاقه‌مند توسعه این میدان همچون شل، توتال و اینپکس بلامانع است، خاطرنشان کرد: اما قطعا در این کنسرسیوم باید یک شرکت ایرانی وجود داشته باشد.

در همین حال غلامرضا منوچهری، معاون شرکت ملی نفت اخیرا در پاسخ به مهر با بیان اینکه اولین مناقصه بین‌المللی نفتی ایران در سال ۲۰۱۷ برای توسعه میدان نفتی آزادگان برگزار می‌شود، گفته است: ایران با شرکت‌های خارجی، قراردادهای ۲۰ ساله امضا خواهد کرد.

۲۷ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۸۴۱