سرمایه گذاران هندی و افغانی آماده سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

سرمایه گذاران هندی و افغانی آماده سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران
سرمایه گذاران متعددی از هندوستان و افغانستان آمادگی خود رابرای تولید محصولات پتروشیمی نظیر کود اوره و آمونیاک در قطب جدید پتروشیمی در چابهار اعلام کرده اند.
به گزارش شانا، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: پروژه گازرسانی به منطقه آزاد چابهار یکی از اصلی ترین زیرساخت های منطقه برای ایجاد صنایع و تولید است و با تکمیل آن، این منطقه به قطب صنعت پتروشیمی در جنوب شرق کشور، تبدیل خواهد شد.

نورالله نوربخش گفت: پیش بینی می شود با اجرای پروژه های ملی و منطقه ای، محور جنوب شرق کشور در آینده نزدیک نمایانگر رشد و توسعه اقتصادی دراین منطقه باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: اقدام های توسعه ای اخیر سازمان منطقه آزاد چابهار از جمله واگذاری پروژه های عمرانی به شرکت های بزرگ پیمانکاری کشور به ارزش بیش از 60 میلیارد تومان، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت ها را به سرمایه گذاران نوید می دهد.

نوربخش ادامه داد: توسعه بندر چابهار که از مدت ها قبل آغاز شده و به دلایل مختلفی براساس پیش بینی های انجام شده به بهره برداری نرسیده بود، هم اکنون از طرح های مهر ماندگار کشور معرفی شده و به زودی با اقدام های انجام شده مانند فعالیت لایروب ها و تخصیص صدها میلیون یورو، از ظرفیت 5/2میلیون تن کنونی به 6 میلیون تن خواهد رسید و امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را به وجود خواهد آورد.

وی افزود: از آنجا که بندر مجهز، یکی از نقاط عطف رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود، چابهار به دلیل قرار گرفتن در دریای عمان و اولین دروازه ورودی کشور، دارای مزیت های متعددی از جمله کاهش کرایه محل کشتی ها، زمان کوتاه تر حمل کالا نسبت به سایر بنادر، مبادلات بین المللی کالا به کشورهای همسایه و نیز افزایش ترانزیت بین المللی است و امکان صادرات کالا از کشورهای همسایه و استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و همجوار را نیز آسان سازی می کند.

بر پایه این گزارش، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش چابهار را قطب آینده صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد و از هدف‌گذاری برای تولید 15 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در این منطقه خبر داد.

رمضان اولادی ساخت واحدهای پتروشیمی در مناطق ماهشهر و عسلویه را یادآور شد و افزود: با استفاده از تجربیات گذشته و با این هدف که دیگر اتیلن یا متانولی صادر نکنیم، واحدهای پتروشیمی چابهار را به گونه‌ای طراحی کردیم که زنجیره تولید آنها تا محصولات میانی کامل شود.

چابهار نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه و روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی سرمایه‌گذاری لازم برای تولید 15 میلیون تن محصول در چابهار را 20 میلیارد دلارخواند و یادآور شد: خوراک پیش‌بینی شده برای این منطقه گاز طبیعی به میزان 20 میلیون مترمکعب در روز و اتان به 3.6 میلیون تن در سال است.

وی تصریح کرد: گاز طبیعی موردنیاز منطقه از خط لوله هفتم سراسری (خط لوله صلح) تامین می‌شود؛ هم اکنون این خط تا ایرانشهر کامل شده و برای ادامه آن از ایرانهشر به چابهار نیز، شرکت ملی گاز ایران قراردادهای لازم را با پیمانکاران منعقد کرده است که پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا دو سال و نیم آینده به چابهار برسد.

اولادی ادامه داد: برای تامین اتان نیز پیش‌بینی شده است ظرف 36 ماه خط لوله‌ 24 تا 28 اینچی از پارس جنوبی در عسلویه تا چابهار کشیده شود که البته چند شرکت بخش خصوصی هم برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که در چابهار ساخت دو واحد الفینی هر یک به ظرفیت یک میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده است، گفت: هم‌اکنون از فاز 12 پارس جنوبی اتانی استحصال نشده است که درخواست داده‌ایم در صورت امکان با ساخت یک واحد بازیابی، اتان این فاز را استخراج کنیم؛ به این ترتیب، شمار واحدهای الفینی منطقه از دو واحد به سه واحد افزایش می‌یابد و اقتصاد طرح نیز بیش از گذشته توجیه‌پذیر می‌شود.
۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۲۳:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۱۷۱