در یازدهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده های نفتی عنوان شد / بهار قرارداد های نفتی در راه است

در یازدهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده های نفتی عنوان شد / بهار قرارداد های نفتی در راه است

معاون امور بین الملل وزارت نفت در جمع فعالان بخش خصوصی از دستاوردهای برجام در صنعت نفت گفت و اعلام کرد که فروردین ماه سال 96، نخستین قرارداد بزرگ نفتی در قالب قراردادهای جدید نفتی  (IPC) به امضا می رسد زیرا جزییات مدل جدید قراردادهای نفتی نهایی شده است.

به گزارش «فرصت امروز»، فعالان بخش خصوصی یکشنبه شب در یازدهمین همایش سراسری صادرکنندگان فرآورده های نفتی دور هم جمع شدند تا از مشکلات شان سخن بگویند؛ در این میان مسئولان دولتی از وزارتخانه نفت و دفاع، اتاق بازرگانی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز حضور داشتند. 

در ابتدا امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزارت با بیان اینکه برجام برای صنعت نفت روز مهمی بود و باید از فرصت پیش آمده به خوبی در این صنعت استفاده کنیم، گفت: اگر از فرصت پیش آمده استفاده نکنیم باید خودمان را سرزنش کنیم نه دیگران را،  در حال حاضر موانعی برای پیشرفت و رونق صنعت نفت،  گاز و پتروشیمی دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه حدس می زنم کسی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا برجام را کنار نمی زند، تأکید کرد: برجام یک هدف مشخص یعنی تحریم های هسته ای داشت، هنوز مشکلات بانکی پابرجاست و درصدد رفع آن هستند. اعضای 1+5 و اتحادیه اروپا به دنبال این هستند که مشکلات ساختاری برای این موانع برداشته شود. باید یادمان باشد که هدف برجام ایجاد باشد دوستانه با آمریکا نبود. هدف این بود که خصومت آمریکا در برخی موارد کمتر شود. کسانی که مخالف برجام هستند، به این نکته توجه کنند که هدف برجام چه بوده است؟

معاون امور بین الملل وزارت با تأکید بر اینکه در برجام مسئله اعتماد مطرح نشد و نبود، اعلام کرد:  در برجام مواردی مطرح و تأیید شده است که باید اجرایی شود همان گونه که تمامی اعضای آن در تلاشند تا این موارد رعایت شود. بعد از توافق با کشورهای 1+5 بسیاری از کشورهای همسایه اعلام مخالفت کردند که این مخالفت ها بی اثر بود.

وی با بیان اینکه ایران با افزایش تولید و صادرات نفت خام در کمتر از یک سال همه را سورپرایز کرد، گفت: شرکت ملی نفت در مدت زمان کوتاهی توانست بازارهای از دست رفته خود را احیا کند و میزان صادرات نفت و میعانات گازی را دو برابر کند. این فرآیند به گونه ای رخ داد که برای ایران در اوپک ایجاد قدرت کرد به طوری که با وجود کاهش تولید نفت خام اعضای اوپک، ایران می تواند تولید خود را افزایش دهد.

زمانی نیا در این همایش به مسئله فروش و دریافت وجه آن نیز اشاره ای کرد و افزود: خیلی ها می گویند ایران کمیته امداد شده است و نفت مجانی می دهد این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون 29میلیارد دلار عواید فروش نفت ایران شده که به بانک مرکزی واریز شده است.

وی درباره قراردادهای جدید نفتی موسوم به  آی پی سی نیز گفت: به دلایل سیاسی اجماع این قراردادها خیلی طولانی شد، بسیاری از طرف های خارجی خرده می گرفتند که ایران آمادگی برای جذب سرمایه گذار در صنعت نفت را ندارد، اما حقیقت این بود هر کس که فکر می کرد نظری درباره مدل های جدید دارد، اظهارنظر می کرد.

خوشبختانه در حال حاضر جزییات این قراردادها نیز نهایی شده است و با توجه به اینکه حدود 25 مذاکره جدی با شرکت های خارجی داشتیم که با برخی نیز سند اولیه امضا شده است، انتظار می رود در چندماه قراردادهای نهایی بسیاری داشته باشیم البته نخستین قرارداد مدل جدید فروردین ماه سال 96 امضا خواهد شد.

معاون امور بین الملل وزارت اعلام کرد: 200میلیارد دلار سرمایه برای صنعت نفت،  گاز و پتروشیمی در پنج سال آینده نیاز است.

در این همایش پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران نیز با بیان اینکه باید اعتراف کنیم نگاه راهبردی و استراتژیک به صنعت وجود ندارد، تأکید کرد: فرهنگ ما،  فرهنگ امروز را داشتن است و تنها به مسائل امروز توجه می کنیم و نگاه ما به مشکلات آینده نیست.

ادغام 2 وزارت نفت و نیرو

وی معتقد است باید روند جهانی و داخلی و تهدیدات شناسایی شود و دسته بندی این تهدیدات سرمایه گذاری ها انجام شود. متأسفانه سیاست وزارت نفت با رشد اقتصادی کشور منطبق نیست. سرمایه گذاری ها به صورت زنجیره ای صورت نمی گیرد این در حالی  است که باید سیاست گذاری نگاه به آینده داشته باشیم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه باید مالیات ها جدی گرفته شود، اظهار کرد: شفاف سازی مالیاتی باید حتی در بدنه و شرکت های وزارت نفت نیز اعمال شود؛ این موضوع شاید در گام نخست با مخالفت هایی مواجه شود اما در نهایت باید اجرایی شود.

سلطانی در این همایش از گران بودن محصولات پایه نیز انتقاد کرد و گفت:  چرا باید این محصولات گران به دست تولیدکننده برسد در حالی که مشابه آن بسیار ارزان و نازل تر به دست مشتری های خارجی می رسد.

وی در پایان صحبت های خود ادغام دو وزارت نفت و نیرو را به عنوان یک مطالبه جدی برای صنعت انرژی عنوان کرد و گفت: به دلیل تضاد منافع این دو وزارتخانه مواردی مطرح می شود که به نفع کشور نیست.

بخش خصوصی نق می زند

فرهاد فزونی، عضو اتاق تهران نیز در جمع فعالان بخش خصوصی با بیان اینکه دولت هر زمانی که پول بخواهد سراغ بخش خصوصی می آید، گفت:  وقتی پول ها نقد و مالیات ها پرداخت شد این بخش رها می شود و حتی دولت جواب سلام بخش خصوصی را نمی دهد و این بخش را دلال می خواند و هر زمانی که این بخش مطالبه ای داشته باشد از آن به عنوان نق یاد می کند.

وی با بیان اینکه نباید به دولت گفت که به بخش خصوصی یارانه و وام بدهد، تأکید کرد: فریاد اعتراض بخش خصوصی به عملکرد دولت شنیده نمی شود، این بخش می تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.

فرزان گلچین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به عنوان میزبان نیز در این جمع مواردی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه اوپکس به برندی در عرصه بین المللی تبدیل شده است، گفت: ما ارتباط خوبی با انجمن های میان دستی و پایین دستی صنعت نفت داریم و به دنبال تکمیل زنجیره هستیم.

وی با بیان اینکه برای مواجه شدن با چالش های پیش رو باید آماده شویم، اعلام کرد: در آینده بازار متاطم خواهد شد اما فعالان بخش خصوصی در فرآورده های نفتی همانند همیشه آماده هستند. رقابت در آینده تنگ تر خواهد شد با این وجود نمی توان انتظار داشت رونق چشمگیری در این بخش حاصل شود.

    ۲۸ دی ۱۳۹۵ ۱۲:۳۷
    تعداد بازدید : ۵۷۹