شگرد جدید ایران برای فروش نفت به اروپا/ شرکت‌های خصوصی گمنام فعال شدند

شگرد جدید ایران برای فروش نفت به اروپا/ شرکت‌های خصوصی گمنام فعال شدند
رویترز طی گزارشی از تغییر استراتژی فروش نفت ایران به اروپا اعلام کرد شرکت های خصوصی گمنام، نفت ایران را به تجار نفتی اروپایی عرضه می کنند.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس رویترز طی گزارشی نوشت در ادامه تلاش های تهران برای دور زدن تحریم های غرب، شرکت های خصوصی گمنام، نفت ایران را به تجار نفتی اروپایی عرضه می کنند.

بر اساس این گزارش تجاری که نفت را برای پالایشگاه های اروپایی می خرند، می گویند، روزانه پیشنهاداتی را برای خرید نفت ایران دریافت می کنند، که به ادعای آن ها گاهی برخی از این پیشنهادات حتی با قول انجام کاغذ بازی های ساختگی جهت پنهان کردن منبع اصلی خرید نفت است.

در تلاش برای دور زدن تحریم های غرب، تهران از ماه گذشته سیاست گذشته خود را که در آن نفت ایران تنها از طریق شرکت ملی نفت ایران عرضه می شد تغییر داده و به شرکت های خصوصی اجازه داده که وارد معاملات نفتی شوند.

نفت ایران برای ارسال به ترکیه اکنون به بندر سیدی کریر در سواحل مصر در مدیترانه فرستاده می شود، و از آنجا توسط شرکت های کوچک به بازار نفت اروپا عرضه می شود.

یک تاجر نفتی که با شرکت نفت دولتی یکی از کشورها همکاری می کند، در این زمینه گفت: «اکثر پیشنهادات برای خرید نفت به صورت تلفنی ارائه می شود. همه این پیشنهادات از جانب شرکت هایی مطرح می شوند که ایرانی ها پشت آنها قرار دارند.»

البته تمام فروشندگان نفت ایران در خارج از اروپا نیستند. پیگیری های رویترز نشان می دهد که یک شرکت خصوصی عرضه کننده نفت ایران با عنوان سلاما در ایتالیا ثبت شده است.

تجار نفتی می گویند، در حال حاضر حدود 7 میلیون بشکه نفت خام ایران به ارزش 700 میلیون دلار در مصر ذخیره شده است و توسط شرکت های خصوصی با شرایط بارگیری فوری به فروش می رسد.

بنا به این گزارش که منابع رسمی آن را تایید نمی کنند برخی فروشندگان می گویند که حاضرند به منظور دور زدن تحریم ها و فراهم کردن حاشیه امن جهت خرید نفت ایران، مجوز عراقی برای محموله ها تهیه کنند تا منبع اصلی نفت بارگیری شده مشخص نشود.

رئیس یکی از شرکت های مشتری نفت گفت، که وی روزانه 3 تماس در مورد پیشنهاد خرید نفت ایران با تخفیف دریافت می کند. وی گفت: «مسئله آن است که نفت را با تخفیف قابل توجهی عرضه می کنند، و شما هم به دنبال سود بیشتر هستید. اما سوال اینجاست که شما به چه قیمتی حاضرید به زندان بیافتید.»

یک دلال نفتی گفت، شک دارد که شرکت های خصوصی قادر باشند حجم زیادی از نفت ایران را به دلیل پیچیدگی های مالی به فروش برسانند.

۳۱ تیر ۱۳۹۱ ۲۳:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۰۰۰