محدودیت صادرات به اروپا / کاهش 12 درصدی قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی با برجام

مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه در صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا محدودیت داریم، گفت: با اجرایی شدن برجام قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی کارون 10 تا 12 درصد کاهش یافت که در افزایش سود ما تاثیرگذار بود.

به گزارش «فرصت امروز»، پتروشیمی کارون که قرار بود با همکاری دو شرکت کماتور سوئد و هانزا آلمان ساخته و به بهره برداری برسد به دلیل تحریم ها متوقف شد اما در نهایت ساخت آن پس از سال ها توقف توسط مجتمع پتروشیمی بندرامام به اتمام رسید، به این ترتیب تولید دو محصول MDI و TDI در بالادستی پتروشیمی با دستان توانمند متخصصان داخلی به بهره برداری رسید.

علیرضا صدیقی زاده، مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه تولید دو محصول TDI و MDI برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه صورت گرفته است، گفت: فاز نخست این پتروشیمی با ظرفیت 40 هزار تن در سال دی ماه امسال با 100 درصد ظرفیت به تولید رسید و فاز دوم آن یعنی تولید محصول MDI دی ماه امسال به تولید آزمایشی رسیدو انتظار داریم سال آینده به حداکثر ظرفیت تولید برسد. ظرفیت تولید این محصول نیز 40هزار تن در سال است.

وی با بیان اینکه محصولات این پتروشیمی با اولویت تامین نیاز داخل تولید می شود، تاکید کرد: 70درصد از محصول تولیدی فاز نخست در داخل کشور مصرف می شود و 30 درصد مازاد به سایر کشورها با اولویت کشورهای منطقه به ویژه عراق و ترکیه صادر می شود. در حال حاضر محصول تولید شده کارون به تمامی کشورهای خاورمیانه، حوزه خلیج فارس، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سوئد و آلبانی و سایر کشورها از جمله پرو، کنیا و نیجریه صادر می شود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه اخیرا محموله ای به کشور ایتالیا ارسال شده است، افزود: متاسفانه در ارسال محصولات مان به اروپا به دلیل نداشتن مجوز محدودیت داریم که البته امیدواریم این محدودیت به زودی برطرف شود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه برجام آثار مثبتی در توسعه پتروشیمی ها داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه قیمت تمام شده محصول پتروشیمی کارون با عملیاتی شدن برجام 10 تا 12 درصد کاهش یافته است البته توفیقات برجام در اتمام فاز دوم این مجتمع نیز موثر بوده است.

وی درباره صرفه جویی ارزی با راه اندازی فازهای پتروشیمی کارون گفت: در صورت فعالیت 100 درصدی این دو فاز سالانه 300میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

صدیقی زاده با بیان اینکه ساخت دو فاز پتروشیمی کارون 350 یورو هزینه داشته است، گفت: خوراک مورد نیاز این پتروشیمی از پتروشیمی های اروند، فناوران، رازی، بندر امام و بوعلی سینا تامین می شود.

وی درباره برخی شایعات برای بازگشت کماتور سوئد به پتروشیمی کارون افزود: سهام این شرکت همانند شرکت هانزا آلمان به بندر امام واگذار شده است از این و بازگشت دوباره شرکت کماتور سوئد به کارون را رد می کنم، البته ناگفته نماند به دلیل اینکه کارون تحت لیسانس کماتور است از این رو تعهدات فنی این شرکت همچنان پابرجاست.

صدیقی زاده با بیان اینکه در سال جاری 56 درصد تولید داشتیم، همچنین گفت: محصول TDI کارون در بورس عرضه می شود و بیش از 20 شرکت ایرانی خریدار این کالا در بورس هستند.

۵ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۵۴۰