شرکت ملی نفتکش ایران در چند قدمی کسب جایگاه دوم جهان

شرکت ملی نفتکش ایران در چند قدمی کسب جایگاه دوم جهان
شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر با ظرفیت ناوگان حدود 10 میلیون تن رده چهارم در ناوگان حمل نفت خام و فرآورده های نفتی جهان را در اختیار دارد و تا سال 2014 با رسیدن به ظرفیت حدود 18 میلیون تن،جایگاه دومی جهان را بدست خواهد آورد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تعداد کشتی های عملیاتی شرکت ملی نفتکش درحال حاضر اعم از نفتکش های غول پیکر، سوئز ماکس، افراماکس، سوپر کاسپین ماکس، فرآورده بر و کشتی های ویژه حمل گاز مایع (ال پی جی) 46 فروند و به ظرفیت 10 میلیون و 677 هزار متریک تن است.

پس از خصوصی سازی شرکت ملی نفتکش ایران، صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت سهامداران عمده آن شدند.

براساس استراتژی تدوین شده، با سرمایه‌گذاری‌های جدید به منظور گسترش حمل و نقل دریایی این شرکت ، قرارداد ساخت 28 فروند کشتی به ظرفیت 7 میلیون و 269 هزار تن امضا شده و این کشتی ها در حال ساخت هستند که با ورود این کشتی ها به ناوگان نفتکش ظرفیت حمل آن به 17 میلیون و 946 هزار متریک تن افزایش خواهد یافت.

شرکت ملی نفتکش ایران که در سال 1334 تاسیس شد، عملکرد درخشانی در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و در دوران جنگ تحمیلی با تقدیم 151 شهید و پشت سر گذاشتن 200 حمله هوایی پرونده درخشانی در طول 8 سال دفاع مقدس از خود به جای گذاشت.

' عبدالصمد تعقل' رئیس امور برنامه ریزی شرکت ملی نفتکش ایران ، چندی پیش به شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی گفت که این شرکت پس از دوران دفاع مقدس با توسعه ناوگان توانست ظرفیت خود را از یک میلیون تن به شش میلیون تن افزایش دهد و در حال حاضر با ظرفیت حدود 10 میلیون تن جایگاه چهارم ناوگان های حمل نفت خام و فرآورده های آن را در جهان داراست.

این شرکت در سال 2011 میلادی از سوی موسسه دریایی لویدز جایزه کشتیرانی برتر جهان را به دست آورد و در 5 سال گذشته 12 جایزه بین المللی دریایی از موسسه های گوناگون دریایی دریافت کرده است.

درحالی که کشورهای غربی گمان می برند که اعمال تحریم، موتور رشد و توسعه صنعت نفت ایران را از کار می اندازد، شرکت ملی نفتکش ایران قرارداد ساخت 12 نفتکش به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار را با شرکت های چینی منعقد کرد و تعدادی از این کشتی ها بتدریج در سال جاری و تعدادی دیگر نیز در سال آینده وارد ناوگان حمل نفت خام و فرآورده های نفتی ایران خواهند شد.

ورود نفتکش های جدید به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران سبب خواهد شد، مشتریان آسیایی نفت خام ایران به دریافت محموله های خود با نفتکش های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اتکا کنند.

براساس اطلاعات منتشره در پایگاه خبری شانا، 12 نفتکش غول پیکر سفارشی شرکت ملی نفتکش ایران در مجموع قابلیت حمل 24میلیون بشکه نفت خام را دارند و با افزوده شدن این نفتکش ها به ناوگان شرکت ملی نفتکش مجموع نفتکش های این شرکت به 39 شناور می رسد.

این نفتکش ها به وسیله شرکت کشتی سازی وایگائو کیائو شیب بلدینگ در بندر شانگهای چین و صنایع کشتی سازی دالیان مستقر در بندر دالیان ساخته می شوند.

براساس اطلاعات دریافتی، این نخستین باری نیست که چینی ها برای ایران نفتکش می سازند، به طوری که در سال های 2002 تا 2004 پنج نفتکش غول پیکر سفارش شرکت ملی نفتکش ایران در بندر دالیان چین ساخته و ارسال شد.

اتحادیه اروپا در راستای اهداف اعمال تحریم های نفتی علیه ایران که قرار است از ماه ژوئیه سال جاری میلادی آغاز شود، شرکت های بیمه گر اروپایی را از پوشش نفتکش های حامل نفت ایران محروم می کند.

اما خریداران عمده نفت خام ایران از جمله هند و ژاپن توجهی به این تحریم ها نکرده و اجازه استفاده از نفتکش های ایرانی را برای واردات نفت صادر کردند.

هند به عنوان یکی از بزرگترین خریدار نفت خام ایران پس از معاف شدن از تحریم های نفتی امریکا، راه های دورزدن تحریم های اتحادیه اروپا را جستجو می کند.

چندی پیش خبرگزاری رویترز از دهلی نو گزارش داد که دولت هند با اجازه دادن به پالایشگران این کشور برای واردات نفت با استفاده از نفتکش های ایرانی، امکان پوشش بیمه ای این محموله ها را از سوی ایران فراهم کرد.

رویترز در گزارش خود به نقل از یک مسئول وزارت کشتی رانی هند، گفت: ما به پالایشگران دولتی اجازه داده ایم نفت خام ایران را در قالب قراردادهای سیف (CIF) خریداری کنند.

قراردادهای سیف به گونه ای است که هنگام خرید نفت، هزینه های مختلف و بیمه و تحویل محموله در مقصد نیز در قیمت محاسبه می شود. پیش از این، دولت هند پالایشگران دولتی این کشور را موظف کرده بود نفت ایران را تنها به صورت فوب (FOBهزینه حمل تا روی کشتی بعهده فروشنده است)، یعنی بدون محاسبه هزینه های یاد شده خریداری کنند.

این تصمیم دولت هند سبب می شود تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای نفتکش های حامل نفت ایران خنثی شود و این شبه قاره بتواند به واردات روزانه حدود 310 هزار بشکه نفت از ایران ادامه دهد.

براساس اطلاعات دریافتی از پایگاه خبری شانا، وزارت کشتی رانی هند اعلام کرده است تا 6 ماه پس از اول ژوئیه یا تا زمان آماده شدن پوشش بیمه شرکت جنرال اینشورنس و یا برداشته شدن تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، اجازه استفاده پالایشگران هندی از نفتکش های ایرانی را صادر می کند.

هند قصد دارد در سال مالی کنونی خود، روزانه 310 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کند که 100 هزار بشکه آن سهم شرکت استار اویل، یعنی تنها پالایشگر خصوصی هندی خریدار نفت ایران خواهد بود.

هند با مصرف روزانه سه میلیون و 473 هزار بشکه نفت خام در سال 2011 میلادی، چهارمین متقاضی بزرگ این کالا در جهان به شمار می آید.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از ' محسن قمصری' مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گزارش داد که هند پس از چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت ایران به شمار می آید و ایران سومین تأمین کننده بزرگ نفت این کشور است.

به گزارش ایرنا، تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایرانی، واکنش دیگر خریداران نفت ایران را نیز دنبال داشته است؛ به گونه ای که دولت ژاپن، به طور مستقیم محموله های نفتی ایران را پوشش می دهد و چینی ها نیز انتقال و تحویل نفت خام را به ایران واگذار کرده اند.

مجلس ژاپن به تازگی با تصویب لایحه بیمه محموله های نفت ایران به پالایشگران این کشور اجازه داد به واردات نفت خام از ایران ادامه دهند.

پایگاه اینترنتی خبرگزاری نفتی پلاتس اول تیرماه جاری از توکیو به نقل از' یاسوشی کیمورا'، رئیس اتحادیه نفت ژاپن، گزارش کرد: بر اساس لایحه جدید دولت برای بیمه مستقیم محموله های نفت ایران، پالایشگران ژاپنی می توانند به طور موقت به روند معمول واردات نفت از ایران ادامه دهند.

وی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفته است که در بحبوحه تصمیم اتحادیه اروپا برای حذف پوشش بیمه ای نفتکش های حامل نفت ایران، ما بسیار نگران توانایی خود برای جبران نفت خام وارداتی از ایران بودیم.

کیمورا اظهار کرد: با تصویب این لایحه جدید، می توانیم واردات نفت خام از ایران را به طور متداول ادامه دهیم که این موضوع به ثبات عرضه انرژی ژاپن کمک خواهد کرد.

این گزارش افزود: اکنون لایحه یاد شده باید برای تصویب نهایی، به مجلس مشاوران ژاپن فرستاده می شود.

مجلس نمایندگان ژاپن جمعه (26 خرداد) طرح دولت این کشور را برای بیمه محموله های نفت ایران تصویب کرد.

دولت ژاپن که موفق شده است از تحریم های آمریکا برای صنعت نفت ایران معاف شود، قصد دارد تا سقف هفت میلیارد و 600 میلیون دلار، نفتکش های حامل نفت ایران به ژاپن را پوشش بیمه ای دهد.

ژاپن پس از زلزله و سونامی سال گذشته میلادی، وادار شده بخشی از نیروگاه های اتمی خود را تعطیل کند و بدین ترتیب وابستگی این کشور به واردات نفت خام بیشتر شده است.

۱ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۱۴۱