تولید نفت از پارس جنوبی به تأخیر افتاد/التیماتوم به دانمارکی‌ها برای اعلام سریع نتیجه مطالعات

منبع آگاه از تأخیر تولید اولیه از لایه نفتی پارس جنوبی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: انتظار داریم حداکثر تا دو ماه آینده قرارداد فاز دوم توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با شرکت مرسک منعقد شود.

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه  شرکت مرسک دانمارک هم اکنون درحال مطالعه در بخش ایرانی لایه نفتی پارس جنوبی است، گفت: ما به این شرکت اعلام کرده‌ایم هرچه سریع‌تر نتیجه مطالعات را ارائه کنند تا در صورت صلاح‌دید مسؤولان ارشد صنعت نفت قرارداد توسعه لایه نفتی با این شرکت که سابقه خوبی در توسعه لایه نفتی در بخش قطر دارد منعقد شود.

وی با تاکید براینکه ما قصد داریم به سرعت کار توسعه لایه نفتی را آغاز کنیم تصریح کرد: علاوه براینکه موضوع توسعه سریع لایه نفتی به مدیران مربوطه گوشزد شده است از طرفی انتظار داریم تا اواخر سال جاری و یا حداکثر تا دو ماه اول سال آینده قرارداد با شرکت مرسک دانمارک منعقد شود.

این منبع آگاه تاکید کرد: براساس آخرین اطلاعات در حال حاضر به دلیل بدی آب و هوا امکان تولید زود هنگام از لایه نفتی نیست و ظاهرا برای تولید اولیه از این لایه مشترک تا اسفند ماه آینده باید صبر کرد.

وی با اشاره به اینکه کشی FPSO در سواحل جنوبی خلیج فارس لنگر انداخته است تصریح کرد: در حال حاضر مراحل مقدماتی انتقال این کشتی به آب‌های ایران در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار فارس براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برداشت روزانه 35 هزار بشکه نفت از لایه نفتی قرار بود در بهمن ماه آغاز شود.

به گزارش فارس لایه نفتی پارس جنوبی از میادین مشترک نفتی در فاصله 130 کیلومتری از ساحل عسلویه و در مرکز خلیج فارس قرار دارد که عمدتا از مخازن کربناته شکافدار تشکیل شده و در جنوب به میدان الشاهین قطر منتهی می شود.

این میدان در سال 1992 کشف شد و بر اساس اطلاعات حاصل شده از چهار حلقه چاه توصیفی به چهار بخش A1, A2,B  و C تقسیم شده است.

مجموع نفت درجای این میدان 1.5 تا چهار میلیارد بشکه  در سه سازند مدود، داریان بالایی و پایینی برآورد می شود. فاز اول لایه نفتی پارس جنوبی که در کنفرانس تهران(IPC) معرفی شد، شامل توسعه بخش A2 میدان است که در آن حفاری 7 حلقه چاه به اتمام رسیده و حدود 13.26کیلومتر مربع مساحت دارد؛ از آنجا که نفت میدان با API=21 نفت سنگین محسوب می شود، نفت تولیدی از این ناحیه قرار است از طریق شناورهای FPSO که در فاصله نزدیکی به تاسیسات سرچاهی و در مجاورت سکوی تولیدی پهلو خواهد گرفت،مورد استحصال قرار گیرد.

مساحت بخش های B و C نیز به ترتیب 25.17 و 20.07 کیلومتر مربع است که برای بخش B  حفاری یک حلقه چاه و بخش C حفاری 2 حلقه چاه در نظر گرفته شده است. میزان تولید تخمینی نفت از بخش A2 حدود 35 هزار بشکه است که پیش بینی می شود در سال 2018 به تولید اولیه برسد و پس از اجرای مرحله اولِ طرح و بررسی رفتار میدان، مرحله دوم توسعه برنامه توصیف و ارزیابی دقیق تر ناحیه های  A1  و B  و C  و توسعه این ناحیه ها، به منظور تولید روزانه 55-65  هزار بشکه نفت اجرا خواهد شد.

به گزارش فارس، سابقه پیشنهاد شرکت مرسک به ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به سال‌ها پیش باز میگردد. در سال 78 شرکت دانمارکی مرسک برای انجام طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، با شرکت ملی نفت ایران وارد مذاکره شد. از آن جا که این شرکت توسعه میدان را در سمت کشور رقیب بر عهده داشت و با توجه به شناخت دقیقی که از مخزن داشت، به ایران پیشنهاد همکاری داد. کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال و پتروناس مالزی تشکیل شد و شرکت دانمارکی مارسک سهامدار اصلی و رهبر کنسرسیوم بود، گفته های مدیران وقت مذاکرات حاکی از آن است که کنسرسیوم درباره نحوه اجرای عملیات توسعه میدان، خواسته‌ای داشت که طرف ایرانی یعنی شرکت نفت و گاز پارس با آن موافقت نکرد.

کنسرسیوم تأکید داشت تا زمانی که بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده در حدود یک میلیارد دلار و سود پیش‌بینی شده برای آن از محل تولید، به‌طور کامل تسویه نشده است، عملیات بهره‌برداری از میدان تحت مدیریت کنسرسیوم انجام شود. 

در همین زمینه بیژن زنگنه، وزیر نفت مردادماه سال گذشته، در صحن علنی مجلس دلیل شکست مذاکرات با شرکت‌های بین المللی را در سال 77 شرایط خارج از عرف آنها، قیمت‌هایی که ارائه می‌کردند و شرایط حفر چاه و اجاره شناور تخصصی دانست.

زنگنه گفته بود: «ما باید از این میدان نفتی در مدت 19 ماه ، 35 هزار بشکه برداشت کنیم اما متأسفانه تأخیر زیادی در این زمینه بوجود آمده است که نمی‌توان علت آن را به گردن چند نفر انداخت چرا که پیچیدگی‌ها و نا آشنایی‌های ما در این زمینه دخیل بوده است. قطر روزانه بیش از چند صد هزار بشکه آب به این حوزه نفتی تزریق می کند و فعالیت گسترده ای دارد. »

وی با انتقاد از واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در نیمه اجرای تعهداتشان گفت: «بخشی از تأخیر در میدان نفتی پارس جنوبی به علت این واگذاری ها بوده است اما امیدواریم در سال آینده بهره برداری 35 هزار بشکه ای از این میدان نفتی محقق شود.»

این گزارش حاکی است قطر مطالعات اکتشافی میدان «الشاهین» را در سال 1992 با کمک شرکت دانمارکی مرسک به پایان رساند و در سال 1994 تولید از آن را آغاز کرد.

گزارش های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می دهد، میزان تولید نفت از میدان «الشاهین» در سال 2009 کمتر از 300 هزار بشکه بود، اما شرکت مرسک پروژه توسعه این میدان را در سال 2010 تکمیل کرد و میزان تولید آن را به 525 هزار بشکه در روز افزایش داد.

علاوه بر این شرکت نفت قطر ساخت پالایشگاه جدیدی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز، برای پالایش نفت سنگین میدان الشاهین عملیاتی کرده است. دی ماه امسال بیژن زنگنه وزیر نفت پس از دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک، دراین باره که ایران در خصوص چه میدان‌هایی با شرکتهای دانمارکی مذاکره داشته است، اعلام کرد:‌ « آنها به همکاری در دریای خزر علاقه‌مند هستند، اما ایران تمایل دارد این کشور در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی مشارکت کند.»

براساس گزارش وزارت نفت، زنگنه همچنین از مذاکره با شرکت مرسک دانمارک در چند ماه گذشته خبر داد و افزود: « به تازگی مذاکراتی با مدیران بلندپایه شرکت مرسک برای توسعه چند میدان نفتی آغاز کرده‌ایم که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد.»

۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۰۷
تعداد بازدید : ۳۴۷