ایران قطب ترانزیت انرژی منطقه؛ افزایش 3 برابری سواپ گاز آسیای میانه به قفقاز

ایران قطب ترانزیت انرژی منطقه؛ افزایش 3 برابری سواپ گاز آسیای میانه به قفقاز
ایران که در مرکز ترانزیت منطقه قرار دارد هدفگذاری کرده تا با هدف تحکیم جایگاه در بازار جهانی انرژی، حجم سواپ گاز آسیانه میانه به قفقاز را تا سه برابر افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده است که ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و گاز در منطقه تبدیل شود.
بزرگ ترین ذخایر گازی و نفتی جهان در ایران یا کشورهای همسایه جای گرفته است که ایران می تواند برای انتقال آنها به مبادی مصرف، سهمی مهم ایفا کند.
همسایگان شمالی ایران از طریق ترانزیت و سوآپ، بخشی از نفت، گاز و فرآورده های نفتی خود را از طریق کشور ما به بازارهای هدف ارسال می کنند که این اقدام، موقعیت بی مانند ایران را به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی تقویت می کند.
بر این اساس، سواپ گاز جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان از سال ها پیش در جریان است اما بتازگی سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز آغاز شده که قرار است افزایش یابد.
بر اساس طرحی دیگر، قرار است گاز روسیه نیز از طریق ایران به بازارهای مصرف در منطقه خلیج فارس سواپ شود که مذاکرات مربوط به آن هنوز نهایی نشده است.
همچنین ایران در نظر دارد با سواپ یا ترانزیت گاز ترکمنستان به پاکستان، خلیج فارس و اروپا، جایگاه خود را در بازار انرژی تثبیت کند.
سعید مومنی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آخرین وضعیت اجرای طرح های سواپ (معاوضه) گاز گفت: اکنون گاز جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان سواپ می شود.
وی افزود: همچنین روزانه حدود 5 تا 6 میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان سواپ می شود که پیشنهادهایی برای افزایش حجم آن ارایه شده است.
وی اضافه کرد: با عملیاتی شدن طرح های جدید، ظرفیت سواپ گاز ترکمنستان به کشورهای منطقه قفقاز از پنج به 15 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.
این مقام صنعت گاز اضافه کرد: چندین طرح جدید سواپ گاز ترکمنستان با ظرفیت حدود 10 میلیون مترمکعب ارایه شده است که با اجرایی شدن آنها، گاز در مرز ترکمنستان تحویل گرفته و در کشورهای هدف تحویل می دهیم.
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ادامه داد: درخواست های جدید مربوط به سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.
به گزارش ایرنا، ایران از طریق سواپ گاز آسیای میانه به کشورهای قفقاز، گاز را در نواحی شمالی و شمال شرقی کشور مصرف و به ازای آن در مرزجمهوری آذربایجان و ارمنستان، گاز تحویل می دهد.
از طریق سواپ، علاوه بر استفاده از گاز در داخل کشور، هزینه عملیات سواپ نیز دریافت می شود.

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۴۹۰