عضو شورای راهبری ستاد توسعه فناوری صنعت نفت و گاز / سهم دارایی های نامشهود در صنایع نفت و گاز باید افزایش یابد

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای راهبری ستاد توسعه فناوری ونوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: امروزه حدود نیمی از دارایی های کشورهای جهان از نوع دارایی های نامشهود است، در حالی که در ایران بنابر اعلام آمارهای جهانی از سوی نهادهای بین المللی این سهم بسیار ناچیز است بنابراین باید این میزان را با برنامه ریزی مناسب و هدفمند به خصوص در صنایع نفت و گاز ارتقا دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خان محمدی با اشاره به تاثیرگذاری مستقیم دارایی های نامشهود بر تولید گفت: سهم توزیع ثروت در جهان با بالاترین میزان اثربخشی معطوف به حوزه نفت، گاز و معدن و در حالت کلی پتروشیمی است به همین منظور نیازمند آن هستیم تا سهم دارایی نامشهودمان را در بخش های مختلفی همچون صنایع نفت و گاز افزایش دهیم.

وی گفت: رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری در گرو سرمایه گذاری هدف دار و مدیریت شده است. یکی از بخش های مهم اقتصادی ایران صنعت پتروشیمی است که به صورت پیوسته به سرمایه گذاری های اساسی نیاز دارد تا بتواند متناسب با وضعیت اقتصادی داخلی و بین المللی به فعالیت خود ادامه دهد.

خان محمدی با تاکید بر اینکه مزیت کشور باید در حوزه اقتصاد قرار بگیرد، گفت: ایران از لحاظ بهره مندی ذخایر نفت و گاز در سطح بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در این خصوص توانسته ایم در رتبه بندی های صورت گرفته در جهان جایگاه نسبتا خوبی را کسب کنیم ولی متاسفانه در بخش بهره برداری و گردش اقتصاد ذخایری همچون گاز شاید نتوانیم خود را حتی در جایگاه بیستم هم در دنیا قرار دهیم.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای راهبری ستاد توسعه فناوری ونوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ در ادامه با اشاره به معضل بهره مندی و گردش اقتصاد در بخش گاز گفت: متاسفانه به دلیل ضعف های موجود در بخش های ذکر شده شاهد تبعات و پیامدهایی در بخش های اقتصاد و اشتغال در کشور هستیم که در حالت کلی توسعه را در برمی گیرد.

وی خاستگاه کشور را معطوف به عملکرد اقتصاد در کشور خواند و عنوان کرد: حوزه نفت، گاز، معدن و در حالت کلی پتروشیمی و صنایع پایین دستی و تبدیلی می توانند نجات دهنده کشور در بخش اقتصاد به شمار آیند، به طوری که سهم کشور را در اقتصاد بین المللی و در توزیع ثروت جهان مشخص کنند، دلیل این امر نیز به بهره مندی بالای کشور از ذخایر (نفت، گاز و معدن) و در حالت کلی به عوامل طبیعی و فیزیکی در کشور بازمی گردد.

مدیر کل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت و به کارگیری بهینه از سه متغیر اصلی (طبیعی، فیزیکی و دارایی های نامشهود) گفت: اگر امروزه شاهد آن هستیم که 66 کشور در جهان قسمت عمده ثروت را در اختیار دارند، به دلیل بازی با این سه متغیر اصلی است. به طور مثال آلمان با ورود 19.5میلیون تن محصول پتروشیمی، 197میلیارد دلار توانسته برای خود از سبد ثروت جهان سهم بردارد.

وی در ادامه با اشاره به نقش ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ در بخش ساماندهی دارایی های نامشهود تصریح کرد: ساماندهی دارایی های نامشهود منوط بر بخش های مختلفی همچون نرم افزاری، فکرافزاری تربیت نیروی انسانی و تدوین برنامه های جامع، ایجاد ارتباطات جامع میان  بخشی و فرابخشی همچنین تدوین استراتژی های کلان و رویکردها و چشم اندازهای کلان است که در این خصوص می توانیم با پرداختن به این موضوعات در تخصیص سهم خواهی کشور از سبد اقتصادی دنیا سهم خود را بهره برداری کنیم.

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۲۵
تعداد بازدید : ۵۰۵