افزایش میزان فروش نفت ایران با رفع تحریم‌ها

افزایش میزان فروش نفت ایران با رفع تحریم‌ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان فروش نفت کشور با رفع تحریم‌ها و برجام افزایش یافته است.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دیروز (دوشنبه، ١١ بهمن‌ماه) در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی به موضوع افزایش تولید و صادرات نفت اشاره و عنوان کرد: منابع مالی دولت محدود است، اما به نسبت سال گذشته هم اکنون قیمت نفت به بالای ٥٠ دلار رسیده و متوسط فروش امسال حدود ٤٢ دلار بوده است، در کل، میزان فروش نفت کشور به برکت رفع تحریم‌ها و برجام افزایش یافته است.

وی گفت: صنعت نفت با وجود این‎ که هدف اصلی تحریم‌های هوشمند قرار داشت و سطح سرمایه گذاری‎ها و اجرای طرح‎های توسعه‌ای میدان‎های نفتی در این دوران به طور ملموسی کاهش یافت، اما از ابتدای دولت تدبیر و امید و با آغاز روند مذاکرات جدید هسته‎ای و افزایش امید به توافق، اقدام‎های نرم افزاری و سخت افزاری برای ورود به عصر پساتحریم در صنعت نفت آغاز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با توجه به نوسان‌های قیمت نفت در بازار جهانی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال کاهش عرضه و فروش بود، اما جمهوری اسلامی ایران به درستی مقاومت کرد و پیروز شد.

نقش آفرینی صنعت نفت در دوران پساتحریم، همسو با تعامل و همکاری با اقتصاد جهانی و با هدف ایجاد رونق اقتصادی، رفاه عمومی و امنیت پایدار، نیازمند حمایت است تا کشور در مسیر سخت و حساس کنونی با سرعت و کیفیت بالا گام گذاشته و مخاطره‎های اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن کاهش یابد.

نوبخت ادامه داد: فروش نفت ایران در گزارش ماه گذشته وزیر نفت، ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه بوده که البته این میزان دائمی نیست، اما متوسط ماه‌های گذشته نیز ٢ و نیم میلیون بشکه بوده است.

موفقیت صنعت نفت کشور در ایفای مسئولیت خود در قبال برجام و تعهدهای آن، مدیون مدیریت و بهره‌برداری هوشمندانه از فرصت‌های برجام است.

صنعت نفت هم اکنون، بخش بزرگی از مسئولیت مدیریت رفع تحریم‎های اقتصادی، بازگرداندن اقتصاد ایران به شرایط پیش از تحریم‌ها و ایجاد بسترها و زمینه‎های رونق اقتصادی را بر عهده دارد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۳۵۸