رشد تعداد دکل های حفاری نفتی

پتروتحلیل- در پی تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت، قیمت نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری کاهش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس در معاملات روز دوشنبه با ۲۹ سنت (۰/۵ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۵۵/۲۳ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۵۴ سنت (۱ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۲/۶۳ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای مارس از ۲/۳۵ به۲/۶۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.
انتشار گزارشاتی در خصوص پیش بینی رشد تولید نفت آمریکا در سال جاری همچنان اثرات کاهنده خود بر قیمت را حفظ کرده به طوری که فضای روانی بازار را در این روز شدیداً متأثر کرده و سبب افت قیمت نفت گردید. به علاوه، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز نیز در روز جمعه از افزایش قابل ملاحظه تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا (۱۵ واحد) گزارش داد که این امر نیز عاملی برای تداوم انتظارات کاهنده قیمت در معاملات روز دوشنبه شد. شایان ذکر است، میزان کنونی این دکل ها در بالاترین تعداد خود از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا کنون قرار داشته که کارشناسان بازار علت های اصلی رشد آنها را تقویت قیمت و کاهش هزینه های تولید نفت شیل در آمریکا می دانند. در این راستا، تحلیل گران گروه سرمایه گذاری SEB رشد تعداد دکل های حفاری نفتی آن را در نیمه نخست سال جاری هفت واحد در هر هفته برآورد کردند.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازارهای مختلف

oil 22

بدین ترتیب، به نظر می رسد تمرکز بازار از توافق اخیر تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش حجم تولید نفت به وضعیت روند تولید نفت آمریکا تغییر جهت داده است. لذا بر این اساس تحلیل گران بازار معتقدند که اتخاذ تصمیم اخیر تولیدکنندگان بزرگ به منظور ایجاد ثبات و برقراری تعادل در بازار نتوانسته به طور کامل نگرانی ها در خصوص فزونی عرضه نفت را مرتفع سازد. لازم به ذکر است، کشورهای تولیدکننده اعم از عضو و غیر عضو اوپک نیز اوایل ماه ژانویه تا کنون مجموعاً حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز از حجم عرضه خود را کاهش داده اند. این در حالی است که وزرای نفت عربستان و روسیه در حاشیه نشست غیر رسمی اوپک در دو هفته قبل (کمیته نظارت بر اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ حاضر در توافق اخیر) در وین از محقق شدن ۸۰ درصد از تعهدات این گروه از تولیدکنندگان تا پایان ماه جاری خبر داده بودند که البته تا کنون حدود ۷۵ درصد از عرضه نفت آنها تقلیل یافته است. لذا، این مسئله موجب افزایش تردیدهای معامله گران نسبت به اجرای کامل تعهدات تولیدکنندگان بزرگ در روز دوشنبه گردیده و در نتیجه سبب افت بیشتر قیمت نفت را به همراه داشت. از طرفی برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که کشورهای عضو اوپک با توجه به روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا به منظور برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت باید حجم بیشتری از تولید خود را کاهش دهند.
علاوه بر موارد فوق، افزایش عدم اطمینان نسبت به سیاست های اقتصادی ترامپ در آمریکا نیز باعث تشدید نوسانات در بازارهای مالی این کشور شده است. در همین راستا، کارشناسان اقتصادی برنامه های ترامپ برای کاهش مالیات ها و افزایش هزینه های پروژه های زیرساختی را عامل بالا رفتن کسری بودجه و بدهی های این کشورمی دانند.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل تعطیلات سال جدید در برخی از کشورهای آسیایی نظیر چین حجم معاملات در این بازار کاهش یافته است.

۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۴۲۲