نگرانی از کمبود عرضه اتیلن در بازارهای جهانی چالش جدید پتروشیمی ها

شرکت داوکمیکال پیش بینی کرد بازارهای جهانی به ویژه در امریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه با کمبود اتیلن درسال 2017 مواجه شوند.
به گزارش نیپنا به نقل ازپلاتس، شرکت داوکمیکال پیش بینی کرد که با وارد مدار تولید شدن ظرفیت های جدید تولید پلی اتیلن (PE) در ایالات متحده، بازار پتروشیمی با کمبود عرضه اتیلن و افزایش قیمت این محصول مواجه شود. 
جیم فیترلینگ، رئیس و مدیر عامل شرکت داو، در کنفرانس گزارش عملکرد مالی این شرکت عنوان کرد: انتظار داریم درسال جاری میلادی زنجیره اتیلن از لحاظ نرخ عملیاتی (operating rate) اگر با محدودیت بیشتر مواجه نشود؛ در بهترین حالت در سطح فعلی باقی بماند. 
وی افزود: درحال حاضر افزون برآمریکای شمالی، بازارهای منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز با مشکل کمبود عرضه دست و پنجه نرم می کند و انتظار می رود در ماه های آتی پتروشیمی های آمریکای شمالی همچنان با این چالش مواجه باشند.
فیترلینگ ادامه داد: وضعیت عرضه اتیلن در آمریکای شمالی در مدت اخیر بسیار مطلوب بوده است. با این حال کارشناسان معتقدند که این شرایط در حال تغییر است و به زودی شاهد آغاز روند صعودی قیمت ها خواهیم بود.
براساس این گزارش، شرکت داو تنها یکی از چندین شرکتی است که برنامه دارند تا با بهره گیری از عرضه فراوان خوراک ارزان اتان، تولید اتیلن و مشتقات آن را در منطقه آمریکای شمالی توسعه دهند. 
علاوه بر افزایش یک میلیون و 500 هزار تنی ظرفیت تولید اتیلن واحد کراکر این شرکت در فریپورت ایالت تگزاس که قرار است از اواسط سال 2017 میلادی به بهره برداری برسد؛ شرکت داو قصد دارد در نیمه دوم امسال ظرفیت تولید پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی خود را در همین سایت تا یک میلیون و 50 هزار تن در سال افزایش دهد.
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۵۲
تعداد بازدید : ۳۵۷