تولید سالانه 4 میلیون تن پروپیلن تا پایان برنامه ششم

تولید سالانه 4 میلیون تن پروپیلن تا پایان برنامه ششم
مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره بر تولید سالانه یک میلیون تن پروپیلن در کشور، از تولید چهار میلیون تنی این محصول تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.
به گزارش نیپنا؛ اسماعیل قنبری با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید «پروپیلن» در کشور اهمیت زیادی دارد، گفت: پیشتر به توسعه زنجیره اتیلن توجه می شد، که ساخت خط لوله اتیلن غرب نیز در این راستا بوده است، اما اکنون باید تکمیل زنجیره «پروپیلن» پیگیری شود.
وی افزود: ظرفیت تولید «پروپیلن» در کشور یک میلیون تن در سال است که قرار است در برنامه ششم توسعه به چهار میلیون تن افزایش یابد.
قنبری به فرایند بومی سازی کاتالیست ها و فرآیندها اشاره کرد و ادامه داد: دستیابی به دانش فنی، گام نخست بومی سازی است، و در گام های بعدی ظرفیت های داخلی، امور مهندسی ، ساخت و تجهیزات و نصب بکار گرفته شود تا بتوانیم توانمند سازی بومی را محقق کنیم.
وی همچنین افزود: در صورتی که بتوانیم این مراحل را با موفقیت به انجام برسانیم می توانیم ادعا کنیم که در امر توسعه صنعت پتروشیمی به طور کامل به خودکفایی دست یافته ایم.

لزوم بومی سازی فناوری های وارداتی
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی لزوم توجه به بومی سازی دانش فنی کاتالیست در کشور را یادآورشد و گفت: تاکنون شاهد اقدام موثری توسط شرکت های خارجی برای انتقال فناوری های جدید به کشور نبوده ایم، بر این اساس باید به توانایی های داخلی توجه بیشتری شود.
قنبری به تلاش های انجام شده برای تولید کاتالیست های پتروشیمی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اکنون دانش فنی ایجاد واحدهای تولیدی متانول، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن، DME ،VAM وآمونیاک را در کشور دارا بوده و آماده اعطای لیسانس آن به صنعت پتروشیمی کشور هستیم.
قنبری افزود: ظرفیت کنونی تولید متانول کشور پنج میلیون تن است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با راه اندازی طرح های در دست اجرا حدود 20 میلیون خواهد شد که برای آنها نیز باید کاتالیست تامین شود. خوشبختانه این شرکت توانسته است به دانش فنی تولید کاتالیست متانول با نتایج قابل رقابت و در برخی موارد نتایج بهتر از نمونه های خارجی دست یابد.
گفتنی است، هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت، امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می شود.
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۳۳۹