تولید نفت ایران تا پایان ۹۵ به ۴ میلیون بشکه می‌رسد/ نگران حوزه بانکی هستیم

تولید نفت ایران تا پایان ۹۵ به ۴ میلیون بشکه می‌رسد/ نگران حوزه بانکی هستیم
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر ۳.۹ میلیون بشکه در روز تولید می کنیم اما تا پایان سال این رقم با بهره برداری از دو تأسیسات جدید نمک زدایی به ۴ میلیون بشکه نفت باکیفیت می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 480 میلیون مترمکعب گاز سبک از میدان گازی پارس جنوبی به شبکه مصرف تحویل می دهیم و با توجه به اینکه پیش بینی می کنیم این افت قابل توجه دما را تا چهارشنبه این هفته داشته باشیم و بعد از آن دیگر هوا به این سردی نشود، می توانیم بگوییم پیک سرما و مصرف گاز امسال را به نحو قابل قبول پشت سر گذاشته ایم و برای سال آینده نیز شرکت ملی گاز ایران در حال احداث خط لوله ای برای استانهای گلستان و مازندران است و با توجه به افزایش تولیدی که از پارس جنوبی خواهیم داشت، از زمستان سال اینده نیز دیگر هیچ نیازی به گاز ترکمنستان نداریم و با تکیه بر گاز تولیدی خودمان، زمستان 96 را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

وی افزود: در زمان تحریم ها 75 هزار بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود که در یک سال اخیر توانستیم 50 هزار بشکه انرا به فروش برسانیم که با احتساب هر بشکه 41 دلار، حدود 2 میلیارد دلار آورد مالی برای کشور داشته است و 25 هزار بشکه دیگر را نیز که اکنون روی آب نگهداری می شود تا انتهای فروردین سال آینده به فروش خواهیم رساند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در مردادماه سال 92 تولید نفت ایران 2 میلیون و 650 هزار بشکه در روز بود"، گفت:  از این رقم حدود یک میلیون بشکه صادر می شد و کشورهای غربی تحریم کننده ایران بنا داشتند تا این یک میلیون بشکه را نیز 20 درصد 20 درصد کاهش داده و به 450 هزار بشکه در روز برسانند و اعلام شده بود که پول این 450 هزار بشکه نیز به صورت غذا و دارو به ایران پرداخته شود که این مسئله در کنار همراهی خریداران نفت ایران با این پروسه، ما را نگران کرده بود؛ تا اینکه توانستیم بعد از امضای برجام، رفته رفته تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهیم و امروز به تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده ایم که البته این ظرفیت وجود دارد که 4 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کنیم اما کمی کیفیت نفت تولیدی‌مان به دلیل نمکی بودن تحت تأثیر قرار می گیرد، از این فعلا 3.9 میلیون بشکه در روز تولید می کنیم اما تا پایان سال این رقم با بهره برداری از دو تأسیسات جدید نمک زدایی به 4 میلیون بشکه نفت باکیفیت می رسد.

وی افزود: پیک صادرات نفت ما در ماههای گذشته 2 میلیون و 335 هزار بشکه در روز بوده که با احتساب 600 هزار بشکه میعانات گازی به 2 میلیون و 930 هزار بشکه رسیده است، این رقم در ماه ژانویه با کاهش همراه بود به طوری که صادرات روزانه نفت ما به 2 میلیون و 100 هزار بشکه رسید اما پیش بینی می کنیم در ماه فوریه با صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام و صاردات روزانه 700 هزار بشکه میعانات گازی به صاردات روزانه 3 میلیون بشکه ای برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه افزایش 40 هزار بشکه ای تولید از میدان آزادگان جنوبی گفت: این برنامه کمی با تأخیر همراه شده و امیدواریم اواخر اسفندماه محقق شود.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان سال جاری شاهد تولید 10 تا 15 هزار بشکه ای نفت از میدان آذر خواهیم بود و لایه نفتی پارس جنوبی که تولید از آن به دلیل بدی آب و هوا با تأخیر همراه شده، اواخر اسفندماه امسال به تولید روزانه 30 تا 35 هزار بشکه ای خواهد رسید.

کاردر از جمع آوری گازهای اسیدی در شهر اهواز و اطراف این شهر خبر داد و گفت: روزانه 7 تا 8 میلیون مترمکعب گاز اسیدی در این شهر پخش می شود که همراه با ریزگردها برای مردم مشکل افرین شده اند، طرحی را در دست اجرا داریم که این گازها به طور کامل جمع آوری شوند.

وی افزود: این طرح با تحریم ها به مشکل خورده بود و شرکتی که می بایست برای راه اندازی کمپرسورهای مربوطه می آمد نیامده بود، اما در ماههای اخیر این شرکت آمده و به ما قول پایان بهمن را برای بهره برداری از طرح داده اند اما در حالت بدبینانه در نیمه اسفند باید شاهد بهره برداری از این طرح که شبیه طرح آماک است باشیم.

معاون وزیر نفت از برگزاری نخستین مناقصه بین المللی نفتی ایران در تاریخ 15 فوریه (11 روز آینده) خبر داد و گفت: اعلام آغاز این مناقصه به صورت سراسری و فراخوان عمومی نخواهد بود بلکه اطلاعات آنرا به 29 شرکت خارجی که تأیید صلاحیت شده اند ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که در سال 95 مناقصه آزادگان جنوبی به ثمر بنشیند و در سال 96 شاهد امضای قرارداد توسعه این میدان مشترک نفتی باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص زمان آغاز توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: در حال اماده سازی اسناد قرارداد این فاز هستیم و فکر می کنم تا پایان سال جاری بتوانیم قرارداد توسعه این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی را با شرکت توتال به امضا برسانیم.

کاردر از ادامه مذاکرات با شرکت های هندی برای امضای قرارداد توسعه میادین فرزاد A و فرزاد B خبر داد و گفت: مسائل فنی نسبتاً نهایی شده اما در مدل مالی به توافق نرسیده ایم و روند مذاکرات هم مثبت نیست اما فعلا در صددیم تا با طرف هندی به نتیجه برسیم اما اگر به نتیجه نرسیدیم، توسعه این دو میدان را در قالب پروژه های کوچک تر EPCF به شرکت های مختلف واگذار می کنیم.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا تهدیدات و تحریم های جدید امریکا در روند برگزاری مناقصات نفتی ایران و حضور شرکت های خارجی خللی ایجاد کرده است"، گفت: تا این لحظه هیچ تأثیری در روند مذاکرات شرکت های خارجی و اعلام آمادگی آنها برای حضور در مناقصات نفتی ایران نداشته است و باید منتظر باشیم ببینیم که حوزه اروپا آیا این تصمیمات امریکا را به رسمیت می شناسد یا خیر؛ فقط نگرانی در حوزه بانکی داریم اما آنچیزی که بر اساس برجام بوده مشکلی نیستف اگر در مازاد برجام بخواهد تصمیمی اتخاذ شود اتفاقی هنوز نیفتاده است.

کاردر با بیان اینکه "قیمت نفت در مرز 50 تا 60 دلار طبیعی و منطقی به نظر می رسد"، گفت: امریکا علاقه ای به افزایش قدرت دلرا ندارد و به خاطر مسئله چین، بیشتر مایل به پایین آوردن قدرت دلار است.

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۴۰۴