سنندج و مهاباد دو قطب جدید صنایع پائین دستی پتروشیمی

صنایع پائین دستی پتروشیمی در غرب کشور می تواند زمینه ساز تولید محصولات نهایی و کاهش خام فروشی باشد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر لزوم توسعه متوازن صنعت پتروشیمی در نقاط مختلف کشور اظهارکرد: توسعه واحدهای پایین دستی پتروشیمی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می شود اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تلاش است تا اقداماتی برای توسعه و راه اندازی واحدهای میانی صنعت پتروشیمی داشته باشد و با توجه به سیاست دولت مبنی بر این که هرجا مجتمع پتروشیمی است شهرک های پتروشیمی نیز ایجاد شود بخشی از زمین های اطراف پتروشیمی مهاباد برای راه اندازی واحدهای صنایع پایین دستی درنظر گرفته شده است، در کنار پتروشیمی کردستان نیز منطقه ای برای ساخت واحد های پائین دستی پیش بینی شده است.
علی محمد بساق زاده ادامه داد: استان های لرستان، کرمانشاه و ایلام نیز قابلیت های فراوانی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی دارند و می توان با جذب سرمایه گذاری های جدید در این بخش و حمایت های دولت، مسیر را برای تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی موجود در غرب کشور هموار کرد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: همزمان با بهره برداری از طرح های توسعه ای پتروشیمی غرب کشور در سال جاری اقتصاد استان های غربی در آینده نزدیک متحول خواهد شد.
وی با اشاره به طرح های که در مسیرخط لوله اتیلن غرب سال گذشته و امسال وارد مدار تولید شده اند گفت: پتروشیمی های لرستان و مهاباد در سرویس قرار گرفته اند و در حال حاضر با ظرفیت مناسبی در حال فعالیت هستند.
بساق زاده ادامه داد: پتروشیمی کردستان نیز بزودی به عنوان یکی از طرح های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب نیز آماده تولید خواهد شد و تلاش می کنیم تا پایان سال به بهره برداری برسد ، این پتروشیمی افزون بردارا بودن فناوری های بالایی که دارد می تواند گریدهای خاص پلیمری تولید کند که خوشبختانه مراحل پیش راه اندازی آن به پایان رسیده و کار راه اندازی اولیه نیز تا حدودی انجام شده است. انتظار داریم در صورت فراهم شدن شرایط تا اواخر بهمن ماه خوراک وارد این طرح پتروشیمی شده و به تولید برسد.
 مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی کردستان با توجه به تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی به ویژه در غرب کشور، یکی از واحدهای برجسته از نظر سرمایه گذاری است. البته باید بر این نکته تاکید کرد که تولید پایدار مجتمع های پتروشیمی های لرستان ، مهاباد، پلیمرکرمانشاه و ایلام نیز همانند پتروشیمی کردستان زمینه ساز توسعه صنعت پتروشیمی در غرب کشور خواهند بود.
عضو هئیت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ایستگاه هایی در مسیرخط لوله اتیلن غرب مانند ایستگاه تقویت فشار اهوازبه تازگی درسرویس قرارگرفته است و انتظار می رود که تا یک ماه دیگر ایستگاه سنندج نیزبه طور کامل درسرویس قرار گیرد. 
بساق زاده افزود: بدون تردید غرب ایران با توسعه صنعت پتروشیمی و نیز برنامه ریزی برای ساخت صنایع تکمیلی می تواند درآینده ای نزدیک به یک قطب مطمئن صنعتی تبدیل شود و محصولات تولیدی را افزون بر تامین نیاز داخل، به خارج کشور صادر کند.
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۶
تعداد بازدید : ۳۹۲