سفر تیم کارشناسی ایران به قزاقستان درباره انجام عملیات سوآپ

سفر تیم کارشناسی ایران به قزاقستان درباره انجام عملیات سوآپ
در حالی سه شنبه هفته گذشته یک تیم کارشناسی از ایران به منظور مذاکره با قزاقستان در خصوص انجام عملیات سوآپ نفت خام به این کشور سفر کردند که هنوز شرایط دقیق سوآپ نفت مشخص نشده و اشکالات تجربه قبلی این تجارت برطرف نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سه شنبه هفته گذشته یک تیم کارشناسی از ایران به منظور  مذاکره با قزاقستان در خصوص انجام عملیات سوآپ نفت خام به این کشور سفر کردند.

گرچه هنوز نتیجه این مذاکرات به طور رسمی اعلام نشده است اما ظاهرا قزاق‌ها آماده انجام عملیات سوآپ نفت خام به ایران هستند ولی باید دید نفت کدام میدان این کشور قرار است از طریق ایران سوآپ شود.

قزاقستان دارای 172 میدان نفتی است که هشتاد درصد آنها درحال توسعه هستند بیش از 90 درصد ذخائر نفت این کشور در 15 میدان نفتی بزرگ، تنگیز، کشگان، قراچاگانک، اوزن، زتیبای، زانازول، کلامکاس، کنکیاک، کارازانباس، کومکول، بازاچی شمال، علی بیک ملا، پرووای مرکزی و شرقی، کنبای، کرولوسکویو قرار دارند.

از طرف دیگر نیز در سفر آخر الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به ایران مذاکراتی وزرای نفت ایران و روسیه صورت گرفت که براین اساس قرار شد سهمی از امکانات سوآپ نفت خام ایران در پایانه نکا برای نفت روسیه اختصاص یابد.

غلام رضا منوچهری نیز اخیرا با اشاره به مذاکره  ایران با شرکت های روسی در زمینه سوآپ نفت گفته است: مذاکرات با روس ها ادامه دارد و سوآپ انجام خواهد شد، اما زمان قطعی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نمی‌توان ارائه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات با قزاقستان در زمینه سوآپ نیز در حال انجام است، اضافه کرد: با صحبت هایی که به قزاقستان شده بستر کار فراهم شده است، این مذاکرات با شرکت های دولتی قزاقستان وشرکت های خدماتی که برای آن ها کار می کنند انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزارت نفت اوایل سال جاری از انجام مذاکرات اولیه برای سوآپ نفت و گاز با ترکمنستان، روسیه و قزاقستان خبرداده و بر لزوم فعالیت بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرده بود.

وی همچنین چندی پیش اعلام کرد ایران درباره معامله‎های سواپ نفت، با شرکت‌های روسی مذاکره می‎کند که در آغاز حجم این معامله‎ها می‎تواند ١٥٠ هزار بشکه در روز باشد و در دوره‎ای کوتاه، ممکن است این رقم به ٥٠٠ هزار بشکه در روز نیز برسد.

به گزارش فارس «سید پیروز موسوی» مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز هفته پایانی مردادماه سال جاری از احتمال آغاز سوآپ نفت خام تا یک ماه آینده خبر داده و گفته بود که "در صورت آغاز این عملیات، حجم نفت خامی که در مراحل اول سوآپ می‌شود، چیزی در حدود 50 تا 100 هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان بستگی به قراردادی دارد که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای نفتی متقاضی سوآپ امضا می‌شود".

مدیرعامل پایانه های نفتی ایران تصریح می کند: قرار شد تغییراتی در نحوه انجام عملیات سوآپ انجام شود که پس از این تغییرات سوآپ نفت خام از سرگرفته می شود.

ظاهرا بین متقاضیان سوآپ نفت خام نام دو شرکت انگلیسی BP و سوئیسی ویتول که از بزرگ‌ترین خریداران و یا به‌عبارتی دلالان نفت خام در جهان هستند، دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس مشکلاتی از قبیل پایین بودن نرخ عملیات سوآپ (سواپ فی)، بی اطلاعی شرکت سوآپ کننده از نفت خام های مورد استفاده در پالایشگاه ها، انجام عملیات خرید و فروش نفت خام به جای سوآپ نفت موجب شد تا عملیات سواپ از ابتدای دولت دهم تا کنون متوقف باشد.

هنوز مشخص نیست این اشکالات برطرف شده‌اند و عملیات سوآپ با توجیه فنی-اقتصادی مناسب انجام خواهد شد یا نه.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۴۹۲