احتمال صادرات گاز به امارات از خاک عمان/ جمع بندی صادرات گاز به عمان در اوایل اسفند

احتمال صادرات گاز به امارات از خاک عمان/ جمع بندی صادرات گاز به عمان در اوایل اسفند
وزیر نفت از جمع بندی صادرات گاز به عمان در اوایل اسفندماه خبر داد و گفت: ما پس از آغاز صادرات گاز به عمان می‌توانیم در زمینه ترانزیت گاز به امارات از خاک این کشور هم مذاکره کنیم که این موضوع در مراحل بعدی قرار دارد و فعلاً مطرح نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در پایان نشست امروز خود با وزیر نفت عمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز دو طرف طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارایه کردند که موجب شد مواضع ما شفاف شده و به نقاط مشترکی بیشتری برای همکاری برسیم.

وی افزود: امروز با وزیر نفت عمان در خصوص دو محور وضعیت بازار نفت و شرایط صادرات گاز ایران به عمان مذاکره کردیم، مذاکرات خوبی بود که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید ادامه پیدا کند.

وزیر نفت با اعلام رضایت از وضعیت فعلی بازار و تصمیمی که بین اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش سقف تولید گرفته شده، گفت: آماده عبور خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از آب‌های عمیق هستیم که مراحل نقشه‌برداری و آماده‌سازی آن باید به اتمام برسد، که در این خصوص پیش بینی می کنیم که نقشه برداری در آبهای عمیق که مهمترین اقدام است که تا چند ماه آینده تکمیل شود.

وی افزود: در جلسه امروز نمایندگانی از شرکت های توتال، شل، کوگس، یونیپر و میتسوبیشی پیشنهادات خود را برای مشارکت احتمالی در این پروژه ارایه کرده اند که این پیشنهادات از سوی دو طرف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر نفت در خصوص جزئیات توافق نامه امروز بین دو کشور گفت: امروز سندی را امضاء کردیم که عملاً موافقنامه صادرات گاز ایران به عمان که زمانش به اتمام رسیده بود، دوباره تمدید شد.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان فوریه سال 2017 با عمانی‌ها به جمع‌بندی نهایی برسیم و بتوانیم زمان‌بندی مشخصی از آغاز احداث زیرساختهای تبادل گاز بین دو کشور را مشخص کنیم.

زنگنه با بیان اینکه "قصد داریم در زمینه LNG نیز با عمان همکاری کنیم"، گفت: هزینه پروژه از قبیل خطوط لوله و تمام تأسیسات جانبی تقریباً 1.2 میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به مخالفت امارات از عبور این خط لوله از آب‌های کشورش مجبور شدیم که این خط لوله را از آب‌های عمیق عبور دهیم که خوشبختانه اقتصاد پروژه را نیز تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

وی افزود: تمام پیشنهاداتی که این شرکت‌ها به ما ارائه کردند مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما بهترین گزینه را برای احداث این خط لوله مدنظر قرار خواهیم داد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ما پس از آغاز صادرات گاز به عمان می‌توانیم در زمینه ترانزیت گاز به امارات از خاک این کشور هم مذاکره کنیم که این موضوع در مراحل بعدی قرار دارد و فعلاً مطرح نیست.

۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۴۸۳