با انتقاد از سهمیه‌ای نبودن سی.ان.جی؛ وزیر نفت خبر داد: افزایش 20میلیون لیتری تولید بنزین تا شهریور1390

با انتقاد از سهمیه‌ای نبودن سی.ان.جی؛ وزیر نفت خبر داد: افزایش 20میلیون لیتری تولید بنزین تا شهریور1390
تا پایان نیمه‌نخست سال آینده (1390) از محل طرح‌های بهینه‌سازی و بنزین‌سازی پالایشگاه‌های موجود حدود 20 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور افزوده می‌شود.

سید مسعود میرکاظمی ـ وزیر نفت، امروز با تاکید بر افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی به استانداردهای یورو 4 و 5 تاکید کرد:‌ این افزایش تولید از دهه‌ فجر امسال با دو تا سه میلیون لیتر در روز آغاز می‌شود و تا حدود پنج ماه آینده به 11 میلیون لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: به این ترتیب نیاز است ذخایر بنزین موجود را استفاده کنیم تا مخازن برای تولیدات جدید خالی شوند.

* * احتمال تثبیت مصرف بنزین روی 53 میلیون لیتر در روز

او پیش‌بینی کرد که مصرف روزانه بنزین روی 53 میلیون لیتر متوقف شود. این در حالی است که پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف روزانه 66 میلیون لیتر بود که ابتدا به 61 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد و هم اکنون به حدود 53 میلیون لیتر رسیده است.

* * واحدهای پتروشیمی در تولید پتروشیمی آزاد هستند

میرکاظمی درباره احتمال قطع تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با تاکید بر این که واحدهای پتروشیمی را آزاد گذاشته‌ایم که در صورت تمایل بنزین تولید کنند یا امکان صادرات آن را داشته باشند، خاطر نشان کرد: همچنین این واحدها می‌توانند در صورت آمادگی فرآورده‌های دیگر تولید کنند.

* * دیگر محدودیت واردات بنزین نداریم

به گفته وی هم اکنون ذخایر خوب بنزین در کشور موجود است و اگر بخواهیم از بازار جهانی نیز خرید کنیم، محدودیتی نداریم، زیرا تهدید کشورهای غربی برای تحریم واحدهای بنزین ایران با شکست روبه‌رو شده است.

* * قیمت سی.ان.جی باید 70 درصد بنزین باشد

وزیر نفت با تاکید بر این‌که باید قیمت سی.ان.جی حدود 70 درصد قیمت بنزین تعیین شود، توضیح داد: قیمت‌ها باید روی یک روال منطقی تعیین شوند. پیش از دولت نهم فقط 75 جایگاه سی.ان.جی وجود داشت که در طول دوره‌ی چهار ساله دولت نهم 800 جایگاه اضافه شد و در یک سال گذشته نیز 701 باب جایگاه جدید ساخته‌ایم، ولی ملاحظه می‌شود که صف جایگاه‌ها کاهش پیدا نکرده، زیرا قیمت‌ها مناسب نبوده است.

وی با اشاره به این‌که با منطقی‌تر شدن قیمت سی.ان.جی از ایجاد صف‌های مصنوعی جلوگیری می‌شود، یادآوری کرد: همان طور که آمارها نشان می‌دهد، میزان مصرف سی.ان.جی در روز که قبل از سهمیه‌بندی 14.5 میلیون متر مکعب بوده، هم اکنون نیز در همین حدود قرار دارد.

میرکاظمی با اشاره به این‌که سی.ان.جی مصرفی معادل 12.5 میلیون تا 13 میلیون لیتر بنزین در روز است، یادآوری کرد:‌ با توجه به سهمیه‌ای نبودن سی.ان.جی، اگر تعداد این جایگاه‌ها پنج برابر هم شود، صف آن‌ها تغییر نخواهد کرد.

* * توسعه میدان‌های مشترک با عراق با هدف تولید صیانتی

وی درباره نشست‌های مشترک ایران وعراق که سالانه برگزار می‌شود، توضیح داد:‌ یکی از موضوع‌های این کمیته توسعه مشترک برخی از میدان‌های مشترک بین ایران و عراق است که هنوز توسعه و تولید آن‌ها در هیچ کدام از دو کشور آغاز نشده است.

به گفته او این کار با هدف تولید صیانتی از میدان‌های مشترک انجام شده، زیرا اگر در یک میدان هر کشوری خودش اقدام به برداشت کند، هرج ومرج ایجاد شده و برخی منافع مشترک از بین می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که به این منظور روی نحوه قرارداد توسعه مشترک میدان کار کارشناسی می‌شود، گفت: قراردادهای عراق کاملا با قراردادهای بیع متقابل ایران متفاوت است و روی ایجاد فرمت و ویژگی‌های جدید قراردادی و چگونگی مدیریت مشترک میدان مذاکره می‌کنیم.

میرکاظمی با اشاره به این‌که اعلام آمادگی عراق برای توسعه مشترک برخی میدان‌ها از کشورهای خلیج فارس جدی‌تر است، توضیح داد: تعداد میدان‌های مشترک عراق با ایران زیاد است و بیشتر این میدان‌ها توسعه نیافتاده‌اند؛ در حالی که در خلیج فارس بیشتر میدان‌های مشترک در حال توسعه و تولید در ایران یا کشورهای همسایه یا هر دو طرف بوده است. همچنین هنوز میدان‌های جدیدی در عراق و ایران کشف می‌شوند که احتمال مشترک بودن آن‌ها وجود دارد.

* * سرمایه‌گذاری‌های جدید ترکیه در ایران

وی درباره تقاضای ترکیه برای کاهش قیمت گاز صادراتی به آن کشور در نشست اخیر گفت: معمولا این گونه بحث‌ها بین کشورها وجود دارد که باید روی آن کار کارشناسی شود. البته این موضوع فقط یکی از محورهای نشست بوده و آن‌ها درباره سرمایه‌گذاری‌های جدید و تجارت فرآورده‌های نفتی نیز صحبت کردند. پیش‌تر نیز ایران برای افزایش قیمت گاز صادراتی درخواست کرده بود و معمولا این موارد با کار کارشناسی حل می‌شوند.

* * صادرات مستمر گاز به ترکیه ادامه دارد

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات گاز طبیعی در کشور توضیح داد:‌ تعهد ایران برای صادرات گاز به ترکیه روزانه 30 میلیون متر مکعب بوده که به طور مستمر در سال گذشته و امسال انجام شده است. همچنین با راه‌اندازی خط لوله دوم واردات گاز از ترکمنستان در زمستان روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کنیم.

وی افزود: هم اکنون بیش از 500 میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می‌شود. در حالی که نیروگاه‌ها بیش از 60 میلیون لیتر سوخت مایع استفاده می‌کنند که بیانگر کسری حدود 150 میلیون متر مکعبی گاز است.

۲۰ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۱۹
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۲